Wszystko, co musisz wiedzieć o wyszukiwarkach (4)

środa, 29 styczeń 03, 00:37

Promocja Stron WWW wiązała się z wyszukiwarkami od początku ich istnienia. Dzisiaj, chociaż ruch na stronie generowany przez wyszukiwarki maleje, pozycjonowanie stron www to nadal sekret sukcesu.

Co czytają pajączki?

Różne wyszukiwarki zbierają różne informacje o indeksowanych stronach. Każda, za pomocą Pajączka, zapamiętuje tylko to, co może mieć znaczenie w generowanym przez nią rankingu.

Wyjątkowo Google i Wirtualna Polska zapamiętują w osobnej bazie danych całą treść stron i udostępniają je w swoim archiwum, jako tzw. "kopie lokalne" (WP) czy po prostu "kopie" (Google). Jednakże baza danych, z której korzysta Program Wyszukujący, zawiera tylko niezbędne informacje.

Cały tekst ze strony, to co znajduje się pomiędzy znacznikami , indeksują wszystkie wyszukiwarki. Niektóre oszczędzają miejsce i nie zapamiętują więcej niż pierwsze 64 KB tekstu.

Wszystkie pajączki zapamiętują Tytuł strony (), gdyż jest on jednym z głównych kryteriów rankingu.

Znaczna większość wyszukiwarek (wyłączając np. Google) zbiera informacje z META Description i Keywords.

Jeśli chodzi o polskie wyszukiwarki, to prawie wszystkie wspierają ramki (FRAMES). Sytuacja nie jest jednak taka różowa. Twierdzenie o wspieraniu ramek zazwyczaj jest bardzo przesadzone. Tak naprawdę wyszukiwarka przeczyta treść pliku zawierającego strukturę ramek () i zindeksuje zawartość ramek z osobna. W rezultacie Internauta prawie na pewno nie trafi na stronę główną - często może wylądować np. w menu lub którejś ze stron wewnętrznych.

Ramki to ogólnie zły pomysł, jeśli chcemy promować naszą stronę w wyszukiwarkach.

Coraz popularniejsze staje się sprawdzanie Link Popularity dla każdej strony. Jest to ilość zindeksowanych stron, które posiadają linki do naszej. Liczą się oczywiście strony nie będące częścią naszego serwisu. Ta metoda wzięła się z założenia, że do stron ciekawych/ wartościowych ludzie się podłączają chętniej niż do cienkich. Najpopularniejsze rozwiązanie stosujące tą metodę to PageRank używany przez Google.com.

O Link Popularity przeczytasz więcej w artykule: Jak podbić Link Popularity swojej strony?

Pamiętasz o funkcji Deep Crawl? Pajączki przeszukują stronę w poszukiwaniu odwołań (linków) do innych ciekawych stron. Wszystkie wyszukiwarki wspierają linki tekstowe i takie należy stosować (przynajmniej w formie alternatywy). Większość nie ma problemów z linkami graficznymi. Tylko niektóre poradzą sobie z Mapami Linków (client-side image maps). Żadna wyszukiwarka nie poradzi sobie z linkami zawartymi w kodzie prezentacji Flash czy Shockwave.

Z funkcjami Deep Crawl i Link Popularity związany jest jeszcze fakt, że pajączki zapamiętują tzw. "anchor text" - treść linku zewnętrznego. "Anchor text" to treść zawarta pomiędzy znacznikami . Konkretnie:

Tutaj jest anchor text

Jeśli na Twoją stronę kieruje link zawierający Twoje słowo kluczowe w anchor text, to ma on większą wagę, niż link zawierający np. adres www.

Jeśli mamy do czynienia z linkiem graficznym, tzn. oplatamy plik graficzny znacznikami , to wyszukiwarka potraktuje zawartość parametru ALT jako "anchor text". Jak nietrudno się domyślić, wyszukiwarki zapamiętują ten znacznik również w przypadku innych grafik.

Żadna wyszukiwarka nie zapamiętuje komentarzy - nie mają one więc znaczenia w tworzeniu rankingu.

Również żadna wyszukiwarka nie będzie w stanie przeczytać treści zawartych w pliku graficznym lub plikach zewnętrznych - np. plikach JavaScript, do których odwołuje się strona.

czytaj dalej: Ranking »»
Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 98 326 czytelników