PageRank to specjalny system Google, który ocenia wartość strony na podstawie link popularity. Wbrew oficjalnemu opisowi nie jest to system demokratyczny...

PageRank to specjalny system wyszukiwarki Google, który ocenia wartość strony głównie na podstawie liczby innych stron, które zawierają link do niej - tzw. "link popularity". Wbrew oficjalnemu opisowi nie jest to system demokratyczny - świadczy o tym już sam wzór, według którego PageRank ocenia strony. Możemy go zapisać tak:

PR(A) = (1-d) + d (PR(T1)/C(T1) + ... + PR(Tn)/C(Tn))

T1 do Tn - są to strony zawierające link do strony A
PR(A), PR(T1) - jest wartością PageRank dla danej strony
d - jest wyrazem wolnym w równaniu
C(A) i C(T1) - jest liczbą linków prowadzących na zewnątrz strony A i T1

Wzór jest dosyć skomplikowany. W prostych słowach: każda strona zawierająca link do naszej strony oddaje na nią 1 głos. Ten głos ma jednak pewną wagę, która zależy od tego jaka jest wartość PageRank strony głosującej i ile zawiera ona linków do innych stron.

Jeszcze upraszczając: link z głównej strony portalu będzie wielokrotnie bardziej cenny niż link z kategorii w katalogu stron www. Do strony głównej katalogu kieruje bardzo dużo linków, a sama zawiera mało wychodzących. Zaś celem katalogu jest kierowanie nas do innych stron, zaś mało kto linkuje do konkretnej kategorii w katalogu.

Specjaliści badający PageRank twierdzą, że jego znaczenie spada na rzecz innych czynników - głównie tych tradycyjnych wielokrotnie już przeze mnie opisywanych. Przyczyny szuka się w procederze wzajemnego linkowania się zrzeszonych stron - są to tzw. farmy linków. Google, jeśli wykryje taki proceder, skutecznie, nawet permanentnie usuwa stronę z rankingu - odradzam więc takie praktyki.

Ten spadek znaczenia PageRank nie może być jednak mylący. Jest to nadal najważniejszy lub jeden z najważniejszych czynników budujących ranking wyszukiwarki Google - lidera na świecie i wyszukiwarki z polskiej czołówki.

Podsumowując

Wartość PageRank zależy od:

  • liczby stron linkujących do naszej
  • wartości tych głosów

Wartość głosu zależy od:

  • PageRank strony głosującej
  • liczby linków wychodzących na tej stronie
  • treści linku zawartej pomiędzy znacznikami i - tzw. anchor text
  • i prawdopodobnie miejsca, gdzie pojawi się link. Im wyżej w kodzie tym lepiej.

Pozycjonowanie z naciskiem na budowanie link popularity - termin oznaczający liczbę stron linkujących do naszej - to bardzo długi proces. Pozytywne rezultaty będą jednak odczuwalne przez lata w postaci pierwszych lub bardzo wysokich miejsc w Google i innych wyszukiwarkach, które biorą ten czynnik pod uwagę - w Polsce głównie Netsprint (czyli też Wirtualna Polska) oraz Onet.

Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 98 340 czytelników