Posłuchaj tej historii:
Minęło 9 miesięcy odkąd zaczęliśmy pracować. Tego dnia odbywa się comiesięczny webinar sprzedażowy. Na jego reklamę wydane zostało kilkadziesiąt tysięcy złotych, musi się udać, bo kolejny dopiero za miesiąc. Taka sytuacja powinna generować mnóstwo stresu u autora… ale nie tym razem.
Wszystko jest zaplanowane, przygotowane, zespół wie co ma robić. Autor cały poranek rozmyśla nad planami relaksując się do muzyki, a po webinarze po prostu odpoczywa. Sprzedaż jest prowadzona bez jego udziału.
Gdy zaczęliśmy pracować, produkty autora sprzedawały się bardzo dobrze, generując kilkaset tysięcy złotych rocznie… ale nie było w tym powtarzalności, przewidywalności, nie było bezpieczeństwa, nie było nawet analityki. Były 3-4 kampanie w roku tworzone i prowadzone ad hoc. Było wiele założeń co do potencjału rynku, które później okazały się nieprawdziwe.
9 miesięcy zajęło przebudowanie procesu marketingowego i modelu sprzedażowego na taki, który był powtarzalny i przewidywalny.
Potem przez kolejne 9 miesięcy zarządzałem marketingiem, sprzedażą i optymalizowałem wszystkie procesy. Aby przygotować biznes na kolejny etap zamierzałem najpierw zweryfikować, czy opracowany przeze mnie system jest faktycznie powtarzalny. Czy będzie działał cały rok, miesiąc w miesiąc?
System działał tak, jak go zaprojektowałem - powtarzalnie, przewidywalnie, mierzalnie. Zamiast 3 kampanii rocznie teraz było ich 10. Zamiast polegania tylko na zasięgu z social mediów doszły lista adresowa i regularne, rentowne kampanie reklamowe, na które szło kilkadziesiąt tysięcy miesięcznie.
Średnio-miesięczna sprzedaż była ponad w efekcie tych zmian 4 razy większa niż przed rozpoczęciem współpracy.
Jeśli teraz się zastanawiasz: “ciekawe jakie triki sprzedażowe lub marketingowe sprawiły, że to się udało”, to Cię zasmucę. To nie była kwestia trików.
Na trikach i technikach ten biznes był zbudowany wcześniej - był rentowny, ale brak powtarzalności pochłaniał każdą wolną chwilę przedsiębiorcy. Był dochodowy, ale nie dało się go skalować.
W trakcie ponad 20 lat pracy z małymi przedsiębiorcami, szkolenia Was, budowania narzędzi wspierających biznes online i bezpośredniego wdrażaniu praktycznej wiedzy, wąska grupa przedsiębiorców, która osiągała i utrzymywała sukces latami miała tylko jedną cechę wspólną:
Sprzedawali na różnych rynkach, sprzedawali różne produkty - tanie kursy, drogie kursy, warsztaty, szkolenia na żywo, pozyskiwali Klientów na różne sposoby - budując listy adresowej, reklamą wideo, reklamą w Google, z social mediów, dzięki współpracy z influencerami. To wszystko było różne, ale ta jedna cecha tych biznesów była zawsze obecna: wdrożona i „religijnie” przestrzegana strategia marketingowo-sprzedażowa.
Jeśli zastanawiasz się dlaczego innym się udało zbudować stabilny, dochodowy biznes i rozwijać go latami, a Tobie nie… to masz odpowiedź: Nie promujesz i nie sprzedajesz systematycznie i powtarzalnie. Co chwilę zmieniasz metody, nudzisz się szybciej własnymi kampaniami niż rynek i nie pozwalasz aby jakakolwiek zadziałała. Tanio sprzedajesz przyszłość za przeciętne bieżące rezultaty.
Jeśli nie działasz strategicznie, jeśli nie budujesz powtarzalnych systemów, to de facto nie posiadasz biznesu, posiadasz etat we własnej firmie.
1. Wybierz jeden, sprawdzony model promocji i sprzedaży - taki poznasz za chwilę.
2. Wdróż go jako system, a nie metodę używaną sporadycznie.
3. Nie sil się na wdrożenie całego systemu od razu. Na to przyjdzie czas.
4. Nie przejmuj się wynikami pojedynczych kampanii. Celem jest stworzenie kampanii powtarzanej conajmniej raz w miesiącu, albo częściej. Efektywność osiągniesz dzięki powtarzalności i optymalizacji.
5. Testuj, analizuj i Optymalizuj.