Alternatywą bądź też rozwiązaniem dodatkowym do czatów są fora dyskusyjne tak jak np.www.merytorium.pl.
Fora dyskusyjne różnią się tym od omawianych wcześniej czatów (www.cneb.pl/a/e-learning_technologie_1), że na forach dyskusja nie dzieje się jakiegoś konkretnego dnia przez określony czas, ale trwa cały czas. Ktoś może wejść na forum za 2 dni i odpowiedzieć na nasze pytanie czy komentarz, może też to zrobić za miesiąc itd.
W przeciwieństwie do czatów, forum istnieje cały czas. Ludzie mogą tam zadawać pytania bardziej skomplikowane i prowadzić bardziej rozbudowane dyskusje.
Fora lepiej od czatów poszerzają kontent dostępny dla nowych uczestników. Po kilku miesiącach lub latach prowadzenia szkolenia z forum, nowi uczestnicy otrzymują zdecydowanie więcej materiałów.
Fora dyskusyjne bardzo dobrze funkcjonują równolegle z czatami. Jeśli nie jesteśmy ograniczeni technologicznie, zalecam stosowanie jednych i drugich.
Fora dyskusyjne są przykładem e-learningu asynchronicznego. Na zadane pytanie można odpowiedzieć jutro, pojutrze itd.
Audio
Audio bardzo urozmaica przekaz w e-learningu, chociaż wiem, że nie można się skupiać wyłącznie na nim. Część osób chciałaby też dostać tekst.
Jednak audio jest bardzo dobrym rozwiązaniem dla osób, które są zapracowane i dużo podróżują, a chcą się uczyć. W takim przypadku audio jest idealne - wystarczy wrzucić płytę do odtwarzacza lub wgrać pliki na odtwarzacz mp3 i spokojnie przesłuchać wykład czy audycję, robiąc inne rzeczy, które często nie wymagają skupienia.
Audio daje wyjątkową przewagę e-learningowi nad innymi szkoleniami. Dzięki audio zapracowany menadżer czy prezes może brać udział w szkoleniu stojąc w korku. Może wziąć udział w szkoleniu, które jest mu potrzebne, a na które normalnie nie miałby czasu.
Audio może mieć formę nagrania (zwykle w formie plików MP3) lub wykładu prowadzonego na żywo.
Najlepszy efekt daje połączenie tych 2 metod:
najpierw prowadzimy wykład na żywo,
potem udostępniamy zapis z tego wykładu, na wypadek gdyby ktoś nie miał wcześniej czasu albo chciał sobie przesłuchać wykład jeszcze raz.
Video
Video to trudniejszy krok, jeżeli chodzi o e-learning. Jest to na pewno najbardziej technologicznie zaawansowane narzędzie edukacji, bo wykorzystuje najwięcej zasobów.
Video w e-learningu ma zazwyczaj 2 postacie:
Nagrana aktywność na komputerze pokazującą, jak obsługujemy aplikacje itd. Wykorzystuje się do tego zwykle albo komercyjny program Camtasia Studio albo darmowy CamStudio. W tym drugim miałem problemy z synchronizacją dźwięku.
Nagrany człowiek prowadzący wykład. Takie nagrania albo przygotowuje się specjalnie pod e-learning, albo są to nagrania ze stacjonarnych szkoleń. W pierwszym przykładzie zwykle zaprasza się na nagranie grupę zaufanych klientów, którzy będą zadawali mądre pytania i życzliwie reagowali.
Transmisja na żywo. To rozwiązanie pociąga za sobą najwięcej kosztów, przygotowań i problemów natury technicznej – przepustowość łącz naszych, serwera i uczestników, oświetlenie, konfiguracja sprzętu itd.
Jednak dzięki takim technologiom jak Skype, transmisje Video stają się co raz bardziej dostępne dla small biznesu. Jeżeli korzystamy ze Skype’a i mamy dobrą kamerę, możemy nawet pokazywać slajdy z rzutnika.
Osobiście uważam, że produkcja video na potrzeby e-learningu jest zbyt kłopotliwa, kosztowna i czasochłonna. Wyjątkiem są sytuacje video wymagające – np. nauka korzystania z programu komputerowego – oraz przypadki, w których video i tak wyprodukowaliśmy - nagrania ze stacjonarnych szkoleń.