Jak budować renomę, a następnie przenosić klientów do naszego sklepu? [Piotr Kielski]

czwartek, 6 styczeń 11, 00:00

Autor artykułu: Piotr Kielski.
Szukasz gotowego oprogramowania? Masz pomysł na ebiznes, lecz brakuje Ci rozwiązań technicznych? Zajrzyj do sklepu www.Skrypty.proPS.Oddajemy 72% prowizji od sprzedaży naszym Partnerom, sprawdź nas!

Wprowadzenie

Nazywam się Piotr Kielski i od kilku lat sprzedaję produkty elektroniczne (skrypty php) na Allegro, a od pół roku prowadzę sklep internetowy www.Skrypty.pro. Wszystkie opisane przeze mnie techniki wymyśliłem sam lub powstały poprzez moje obserwacje innych sprzedawców na Allegro. Choć sprzedaż produktów elektronicznych jest prostsza niż elektroniki, książek czy odzieży to większość z moich technik wypróbował mój znajomy z takimi samymi rezultatami co ja, a sprzedaje on odzież dla niemowląt i małych dzieci, gdzie konkurencja jest naprawdę wysoka.

Budowanie renomy

Dla mnie renoma w sprzedaży przez internet to przede wszystkim wyróżnienie się z pośród tłumu, a później skojarzenie z nami którejś z pozytywnych emocji. Dzięki temu, gdy klient będzie chciał kupić coś, co sprzedajemy, najpierw przypomni sobie o nas, a następnie będzie miał motywacje, aby sprawdzić naszą ofertę. Techniki, czy wręcz techniki, które poniżej opisuję to właśnie spełniają.

Rozpoznawalność

Dodawaj unikalny znak (np. pierwsze litery nicku allegro: skrypty_pro -> S_p) do miniaturki produktów (zdjęcia widocznego na liście produktów). Klient, który już u Ciebie kupował od razu rozpozna Twoją ofertę z pośród wielu innych. Warto również dodać ten znak do tytułu produktu, w ten sposób klient będzie mógł Cię odszukać.

Przesyłka

Do paczek zawsze dodawaj swoją wizytówkę. Oferty handlowe, czy ulotki zazwyczaj lądują w koszu. Dobrym pomysłem jest też umieszczenie długopisu z nickiem, który używasz na allegro lub adresem twojego sklepu internetowego, będzie on ciągle przypominał ciągle o tobie.

Genialnym rozwiązaniem jest dodanie do paczki zwykłej kartki (A4 lub A5) z podziękowaniem za zakup, kilkoma słowami o sobie i (najważniejsze) 5-10% zniżki dla Stałych Klientów po podaniu jakiegoś "indywidualnego" kodu (ważne, aby wyglądał on na wygenerowany tylko dla Tej osoby np. HN67HIG).

Czymś genialnym jest skropienie zawartości przesyłki (o ile nie szkodzi to produktowi) jakimś miłym, słodkim zapachem perfum. Po otwarciu takiej paczki gwarantuję, że zostanie ona zapamiętana!

Kolejnym ciekawym pomysłem jest dodanie jakiejś czekoladki do wysyłki – da ten sam efekt, jak powyżej.
Warto stosować wszystkie z tych trików. Lepiej dopłacić 2 złote do kosztów wysyłki, co dla klienta nie będzie to miało większego znaczenia, ale dla nas będzie to  jeden zadowolony klient więcej.

Bezpośredni kontakt

Zawsze bądź miły i kulturalny. W momencie, gdy po raz pierwszy nie zgodzisz się z klientem zacznie się droga do stracenia go, lecz jeśli masz rzeczywiście rację, a zgodzenie się z klientem będzie kosztować Cię zbyt wiele, to zrób to w taki sposób, aby przedstawić to jako "wspólny problem" i zasugerować rozwiązanie. Można na tym nieźle wyjść - zamiast pisać "To może dam Panu 20% zniżki i zapomnimy o sprawie", lepiej jest napisać "Mogę się zgodzić na 20% rabatu, jeśli napisze Pan dla mnie dłuższy komentarz, który umieszczę w ofercie, to zajmie Panu 5 minut.", dzięki temu Ty również zyskasz, a dla klienta to niewielki wysiłek. Z mojego doświadczenia mogę powiedzieć, że każdy się zgadza..

Warto oryginalnie się podpisywać. Personalizuj używając imienia Klienta – klient ma wtedy wrażenie, że poświęcasz mu szczególną uwagę, że nie jest jednym z wielu. Zacznij od "Witam serdecznie Panie Marku", a zakończ np. "Życzę miłego dnia" zamiast typowym "Pozdrawiam", czy "Z poważaniem".

Jeśli ktoś dopiero do Ciebie napisał, ale jeszcze nic nie kupił, to koniecznie spytaj o coś (cokolwiek) pod koniec maila ("Prowadzi Pan działalność gospodarczą?", "Potrzebuję Pan to na teraz? Mógłbym przesłać kurierem", czy cokolwiek innego). Dzięki temu osoba ta będzie musiała odpisać, a przez to dłużej zastanowi się nad Twoją ofertą.

Kontakt PO

Przede wszystkim musisz wiedzieć, w jakim "stadium" jest Twój potencjalny klient. Ja wymieniam następujące:
  • potencjalny klient
  • dopiero kupił
  • napisał opinię
  • polecił innym lub dał namiary na znajomych
To, co możesz uzyskać od klienta to Jego pieniądze, Jego opinię, Jego znajomych. Warto tak pokierować nim, aby to wszystko Tobie przekazał.

Potencjalnych klientów, czyli tych którzy się o coś Ciebie pytają, zapisuj do zakładek w przeglądarce i po tygodniu (jeśli nadal nic nie kupią) spytaj, czy możesz im w czymś pomóc, bo pamiętasz, że byli zaciekawieni produktem X.
Klientów, którzy kupili spytaj po tygodniu jak podoba im się produkt, co o nim sądzą? co można byłoby poprawić? Zapytaj o Cokolwiek związanego z zakupem – ważne, że pokazujesz zainteresowanie. Po kolejnym tygodniu spytaj, czy mogliby napisać dla Ciebie opinię na temat produktu, który kupili (nie dawaj nic w zamian), czy mogliby w ten sposób odwdzięczyć się Tobie za miłą obsługę. Jeśli nie napiszą, to po kolejnym tygodniu zaproponuj coś w zamian (rabat lub prezent).

W kolejnych tygodniach przy okazji powiadom ich, że byłoby Ci miło, gdyby napomknęli o Tobie swoim znajomym. Genialną sytuacją byłby Program Partnerski.

Te wszystkie kroki możesz zautomatyzować przy użyciu autorespondera (np. allebot, implebot.pl).
Warto również pisać o wszystkich promocjach i rabatach. Rzadko ludzie wypisują się z newslettera dlatego, iż chwalimy się promocjami, o których piszemy. A przynajmniej przypominamy o sobie, co jest ważne dla podtrzymania dobrej relacji z klientem.

Przenoszenie klientów do sklepu

Sprzedaż przez własny sklep jest tańsza i przyjemniejsza, a co najważniejsze łatwiej zatrzymać klienta w sklepie niż na Allegro.

Nazwa konta

Skuteczny sposób na przekazanie allegrowiczowi informacji gdzie znajduje się nasz sklep (choć niezbyt motywujący), to stworzenia nicku Allegro na podstawie adresu naszego sklepu, np.  jeśli naszą domeną jest sklep.pl, to załóżmy konto na Allegro z nickiem www_Sklep_pl (Allegro pozwala na korzystanie z kropek, jednak takie loginy są zazwyczaj banowane).

Przesyłka

Tak jak już mówiłem, klientów do naszego sklepu można kierować poprzez:
  • rabat dla następnych zakupów w sklepie, o którym mówimy w liście z podziękowaniem
  • adres sklepu wygrawerowany na długopisie
  • wizytówkę

Newsletter

Jest to sposób stosowany przeze mnie z sukcesem, choć mogą być z nim problemy. Jak wiadomo, w ofercie na Allegro nie wolno umieszczać linków do zewnętrznych stron internetowych, jeśli nie poszerzają oferty na Allegro. Dodatkowo Allegro usuwa wszystkie aukcje, które kierują do jakichkolwiek sklepów internetowych, dlatego należy w inny sposób kierować użytkowników do siebie.

W treści oferty napisz: "Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym produkcie, a także dostać gratis, kliknij tutaj." i przekierowujesz potencjalnego klienta do formularza zapisu na newsletter (i nic więcej), w którym znowu napisane jest "…dowiedzieć się więcej o produkcie" i oczywiście formularz z imieniem i mailem.

Następnie to już tylko formalność, aby przekierować tego klienta do sklepu. W wielu programach mailingowych bardzo łatwo można ustawić automatyczne wyświetlenie  dowolnej strony w momencie, gdy klient się zapisze na newsletter.

Stopki

W każdej korespondencji korzystaj ze sposobności dodania PS, np. „Zajrzyj na sklep, dostępna jest tam cała nasza oferta”. Klienci bardzo często sprawdzają, o czym piszesz w stopce.

Zakończenie

Jeśli wdrożysz wszystkie te techniki, to stworzysz system, który pozwoli Ci być zapamiętanym przez klienta, przekierować go do twojego sklepu, a następnie sprawić, że stanie się Twoim fanem i przyciągnie do Ciebie swoich znajomych.


Szukasz gotowego oprogramowania? Masz pomysł na ebiznes, lecz brakuje Ci rozwiązań technicznych? Zajrzyj do sklepu www.Skrypty.pro
PS. Oddajemy 72% prowizji od sprzedaży naszym Partnerom, sprawdź nas!
Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 98 142 czytelników