Znaczniki META (2)

niedziela, 30 maj 04, 00:30

Tutorial opisujący krok po kroku podstawy przygotowywania strony pod wyszukiwarki, tak aby generowała duży ruch. Obowiązkowy artykuł dla każdego Webmastera.

META Tagi

We wstępie trochę już napisałem "od serca", więc przejdę do konkretów. Naszą pracę zaczynamy od przygotowania sobie...SETUPU (nie wiem jak to lepiej nazwać, czekam na propozycjeUśmiech. Setup to taki dokument napisany w jakimkolwiek edytorze tekstowym, bez którego nic nie zareklamujecie. Na nasz setup będą się składały następujące rzeczy:
  1. Dane podstawowe
    • adres url naszej strony (jeden z http://, jeden bez),
    • hasło
  2. Dane osobiste (najważniejsze są: imie, nazwisko i e-mail)
    • imię, nazwisko
    • firma/ organizacja
    • e-mail
    • adres
    • nr telefonu
  3. Dane strony
    • tytuły stron (to co będzie w <TITLE>
    • opis stron (to co będzie w <META NAME="description" CONTENT="opis twojej strony">;
    • słowa kluczowe (jak wyżej, tylko NAME="keywords")
    • kategoria (jaką byś chciał, każdy katalog ma swoje, ale pomoże Ci to w wyszukiwaniu)
  4. Informacje dodatkowe (czasami jest prośba o sprecyzowanie, o czym jest strona - tylko dla obsługi serwisu)
  5. Nagłówek strony w HTML'u (nie konieczne, ale bardzo użyteczne)
  6. <TITLE>Tytuł Strony</TITLE>;
  7. wsystkie <META>;
Właściwie to będzie wszystko, co będziesz potrzebował w setupie.

Adres url...

Krótko: adres Twojej strony musi wpadać w ucho i być łatwy do zapamiętania! Jak to zrobić, skoro darmowe serwisy pozwalają na adres typu: "www.nazwa.serwisu.com.pl/~login", albo jeszcze gorszy? Rozwiązanie jest bardzo proste, darmowe lub nie. Za darmo zarejestrujesz domeny internetowe, które są tak naprawdę tylko ukrytymi ramkami stworzonymi za pomocą paramteru FRAMESET. Takie domeny otrzymasz np w serwisie Prv.PL).

Uwaga, strony umieszczone w domenach prv.pl zostały usunięte z bazy danych wyszukiwarki Onet.pl.

Znacznie bardzie profesjonalnym i lepszym rozwiązaniem, nawet z puntku widzenia promocji w wyszukiwarach, są domeny komercyjne .pl (zobacz NASK) i .com.

Tytuł strony...

Właściwie najważniejsza część nagłówka. Może nie generuje tyle ruchu (w ang. tutorialach: traffic) na twojej stronie co opis lub słowa kluczowe, ale jest ważne. Dlaczego? Bo dobrze napisany nagłówek pierwszy wpada w oko, reszta później. Tytuł MUSI być najlepszym i najkrótszym streszczeniem tematyki danej strony. Najlepiej jeśli jest to po prostu nazwa serwisu (dla indexu i strony głównej) i ewentualnie tematyka podstrony (dla podstronUśmiech. Po tytule rozpoznaje się profesjonalność strony. Dlatego w żadnym wypadku nie wpisuj słów kluczowych zamiast tytułu:

<TITLE>pies, tresura, jedzenie dla psow..</TITLE>

Nie ma nic bardziej żałosnego i nieprofesjonalnego. Fakt, to może się sprawdzać, jeśli robisz stronę o seksie, bo nikt wtedy nie zwraca uwagi na profesjonalizm, tylko chce zdjęć Uśmiech. Co innego inteligentnie wpleść słowa kluczowe w tytuł

<TITLE>Doggy's World - Tresura Psów</TITLE>

Taki jest tytuł strony-przykładu Doggy's World i, jeśli jesteście spostrzegawczy, to zauważyliście 2 potencjalne słowa kluczowe związane z tematyką strony: tresura, psów. Niewiele, ale jeśliby popracować, można wprowadzić do tytułu więcej słów kluczowych. Pamiętaj, żeby tytuł nie był za długi - musi być cały widoczny na pasku tytułu. Dobrze by było, gdyby nazwa (tutaj Doggy's World) była cała widoczna po zminimalizowaniu okna przeglądarki. Rada: każde słowo w tytule pisz z dużej litery. Nie wiem czemu, ale wyszukiwarki takie bardziej lubią.

Opis strony...

Opis strony jest wyświetlany we wszelkich przeglądarkach pod tytułem. Możesz być pewny, że opis decyduje w 90% o tym, czy ktoś odwiedzi twoją stronę. Tutaj też nie należy (jak cenisz szacunek innych) umieszczać wolno stojących słów kluczowych. Jednak, jak najbardziej wskazane jest wplatanie ich w tekst. Opis raczej nie powinien przekraczać 200 znaków, gdyż to jest najczęstsza długość opisu wyświetlanego przez wyszukiwarki. Ważne, żeby opis był rzeczowy i dokładnie, BEZ KITÓW określał, co na stronie można znaleźć. Przykład:

Najnowsze metody tresury i żywienia psów. Porównania wszystkich dostępnych na polskim rynku karm dla psów. Liczne zdjęcia i filmy video!

W tym szczególnym przypadku w tytule są same kity, ale chodzi tylko o zaprezentowanie potęgi reklamy. Podczas wymyślania opisu strony kieruj się: chwytliwością tekstu i przekazaniem jak największej ilości informacji w zwięzłym tekście. Jest takie jedno ważne prawo (zasada) internetu: "Trzy najbardziej chwytliwe słowa w sieci to: S E X, MP3 i FREE!!" Jeśli wykorzystasz choć jedno to masz lekko licząc 50 odwiedzin więcej. UWAGA: Onet od czerwca 2001 domyślnie usuwa z rankingu strony zawierające słowa "nie dla dzieci" typu S E X itp. Przypatrzmy się teraz opisowi, który zaprezentowałem wyżej. Mamy w nim właściwie tylko trzy dobre słowa kluczowe: "zdjęcia", "filmy" i "video". Dlaczego? Bo reszta jest w innym przypadku, a jak szuka się informacji o tresurze psów, to wpisuje w przeglądarce "tresura psów", nie "tresury psów" (chyba logiczne?). Dlatego przerobimy trochę ten tekst:

Tresura i żywienie psów - najnowsze i sprawdzone metody! Karmy dla psów - czego Twój pies może się spodziewać po polskim rynku? Liczne zdjęcia i instruktażowe filmy video!

UWAGA: Onet i część polskich wyszukiwarek uwzględniają odmianę polskich słów. Ponadto takie wyszukiwarki jak Google wyszukują ciągu znaków, nie słów. Gdy wpiszemy "pies" to wyszukiwarka znajdzie też [pies]ki [pies]ek... Jest różnica? Treść ta sama, a wartość dla nas dużo większa. Przyczyną tego jest fakt, że mamy teraz 10 słów, które mogą być połączone w kilka fraz: tresura, żywienie, psów (w frazie razem z żywienie, tresura lub karmy), metody (np. metody tresury psów), karmy, pies, zdjęcia, instruktażowe, filmy, video. Oczywiste jest więc dlaczego opis jest tak ważny. Musicie bardzo się postarać z wymyśleniem opisu, bo niektóre wyszukiwarki i katalogi nie uwzględniają słów kluczowych! Ciekawostka: Prawdę mówiąc nie mam zielonego pojęcia o psach, a o tresurze to wiem, że takowa istnieje i kilka komend znam (z filmów Uśmiech. Widać więc, co daje dobre przygotowanie strony.

Słowa kluczowe...

Małe wytłumaczenie dla nie wiedzących: jak wpisujesz w wyszukiwarce jakieś słowo/ frazę do szukania, to ona (wszystkie najlepsze) przeszukuje swój zbiór według występowania wpisanych przez ciebie słów w tytułach stron, popisach i słowach kluczowych. Następnie sortuje trafienia według ilości danych fraz/ słów w tekście i jeszcze kilku reguł. Dlatego ważne, aby w tekstach również używać słów kluczowych. Wiem, że wrzuciłeś swoje najważniejsze słowa kluczowe do tytułu i opisu strony, ale to ZA MAŁO! Znając życie, jak wpiszę w przeglądarce słowo "pies" to Doggy's World znajdzie się na setnym (nieźle) lub tysięcznym (najczęściej) miejscu. Dlaczego? Bo te wszystkie strony przed tobą są na sieci od dawna i wypracowały swój sukces. Początkujący muszą być kreatywni, żeby coś osiągnąć (oni też tak zaczynali!!). Dlatego też powinieneś przygotować sobie ogromniastą ilość słów kluczowych! Nie 100, nie 200, tylko 500, a najlepiej 1000!! Zwariowałem? Nie! Niektórzy twierdzą, że wystarczy tylko kilkanaście najważniejszych słów. Ja (i wielu specjalistów) się nie zgadzam. Jak chcesz się wybić, to słów kluczowych Ci potrzeba i to dużo!

Zabieramy się za wymyślanie.

Pies, tresura psów, karmy dla psów, żywienie psów...

Coś niemrawo mi to idzie. I tak będzie z każdym z was. Kiedyś mi się udało wymyślić 150 słów, ale się nieziemsko namęczyłem. Jest jednak wyjście: TECHNIKI. Zaraz Wam przedstawię jakie to techniki, bo bez nich możecie ślęczeć nad tymi słowami przez tydzień lub dłużej.
  1. Wymyśl sobie kilka najważniejszych słów kluczowych, byle były różne: Pies, tresura, żywienie, karmy 
  2. Przetłumacz je na angielski i zajrzyj na cudowną stronę: <a href="http://inventory.goto.com/inventory/Search_Suggestion.jhtml">inventory.goto.com/inventory/Search_Suggestion.jhtml, wybierz "Search Term Suggestion List" (Lista Sugerowanych Poszukiwanych Fraz - ??). Pojawi się strona z pustym polem. Wpisz w nim jedno z przygotowanych słów. Wpisałem "dog" i oto co dostałem:
  3.   65184 dog 11673 dog breed 7346 hot dog 5544 dog picture 4967 dog names 3992 dog training 3970 westminster dog show 3183 dog breeders 2169 dog food 2162 dog show ... Jest to lista fraz ze słowem "dog" szukanych zeszłego miesiąca w zbiorach GoTo, liczba oznacza ilość zapytań. W sumie było tego 94 fraz z czego tylko kilka nieprzydatnych (np. hotdog). Nie wszystkie frazy są dwuwyrazowe, więc słów będzie więcej ("dog" się oczywiście wszędzie pojawia). Wpisując "dog training" otrzymałem też około tylu fraz. Ale już "dog feeding" nie wniosło żadnych nowości.  
  4. Otrzymane w ten sposób słowa należy przetłumaczyć. Trochę to trwa, ale jeśli dobrze znasz angielski i masz jakiegoś elektronicznego tłumacza (np. Techland English Translator), to zajmie Ci to najwyżej 40 minut.
  5. Dobrym pomysłem jest wykorzystanie słownika języka polskiego (najlepiej komputerowego) i spisanie określeń danego słowa kluczowego. Da to Ci nawet do stu nowych słów.
  6. Wytnij wszystkie słowa powtarzające się więcej niż 3 razy (w naszym przypadku "dog") i po jednym egzemplarzu wyciętego słowa umieść na samym początku listy.
  7. W ten sposób masz już kilkaset słów. Oczywiście angielskie zostawiasz, tylko że po polskich. Ostatnią czynnością będzie przepisanie słów z polskimi znakami specjalnymi na te same bez nich (żywienie - zywienie). Nie wszyscy mają możliwość korzystania z polskich liter!!
UWAGA: pomysł ze stroną na serwisie GoTo zaczerpnąłem z tekstu Earnesta Segera "200 Key Words In 14 Minutes". Wykonując te cztery punkty, uzyskałem około 500 unikatowych słów kluczowych dla Doggy's World. Mogło być więcej, ale prawdę mówiąc nie specjalnie się starałem, a wyniki i tak uzyskałem niezłe (patrz Wstęp)
czytaj dalej: Pisanie pod wyszukiwarkę »»

Poprzedni

Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 98 174 czytelników