Pomagam małym i średnim przedsiębiorcom zwiększyć sprzedaż i zbudować biznes marzeń. Robię to, ponieważ wierzę, że źródłem wszystkich istotnych…

Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 92 847 czytelników
Piotr Majewski
Symptomy etatu udającego biznes:

Prawdopodobnie jesteś faktycznie ekspertem. Znasz się na tym, co robisz, potrafisz dowieźć rezultat. Twoi klienci, tych, których Ci się udało zdobyć, są zadowoleni z efektów Twojej pracy.

A jednak coś jest nie tak.

Prawdopodobnie jest tak, że jedyną siłą, która prowadzi Twój biznes do sukcesu, jesteś Ty. Jeżeli Ty
pokaż więcej...
Piotr Majewski
Mój znajomy z branży, gdy miał dwadzieścia parę lat, prowadził biznes na zasadzie chaosu. Z użyciem osobistej "magii". I o mały włos przez to nie umarł.

To jest bardzo zdolny człowiek, więc jeśli się przyłoży, włoży w to całą swoją energię, to jest w stanie dowieźć rezultaty, zarobić dużo pieniędzy
pokaż więcej...
Piotr Majewski
Biznes bez strategi zachowuje się, jak liść na wietrze.

Pada jakaś ciekawa propozycja, od razu skręcasz w jej stronę. Klient czegoś, idziesz w drugą stronę. Przeczytałeś jakiś artykuł, zaraz Twój biznes robi jeszcze coś innego.

Przez cały czas tylko reagujesz na czynniki zewnętrzne, nie podążasz własną ścieżką.

Nie masz strategii. 

Strategia i zbudowane wokół
pokaż więcej...
Piotr Majewski
Jeżeli nie masz systemów, nie masz procedur, nie masz automatyzacji, nie masz zespołu…

… i przyłożysz duże pieniądze do reklamy, to po prostu zabijesz sobie biznes. Nawet skuteczna reklama skierowana na nieefektywny system nie będzie w stanie na siebie zarobić.

To jest lepsza sytuacja. Gorzej jest, jeśli zarobi, ale słabo dopracowany system
pokaż więcej...
Piotr Majewski

Zanim wydasz duże pieniądze na reklamę…

Jeżeli nie masz systemów, nie masz procedur, nie masz automatyzacji, nie masz zespołu i przyłożysz duże pieniądze do reklamy, to po prostu zabijesz sobie biznes, bo ta reklama nie będzie w stanie na siebie zarobić.

Piotr Majewski
Jeżeli wiesz do kogo mówisz i co mówisz.

Wiesz, czego nie mówisz.

Nie potrzebujesz dotrzeć do wszystkich, czyli złapać swoim marketingiem jak najszerszej grupy osób.

To nagle okazuje się, że to jest dużo łatwiejsze. Masz jeden przekaz, który jest zawsze bardzo podobny.

Jeśli pracujesz w ramach jednego konkretnego przekazu, na codzień Twój marketing musi
pokaż więcej...
Piotr Majewski
Co jest najtrudniejsze w życiu przedsiębiorcy?

Można robić biznes "całą swoją osobą" i przypiąć sobie

plakietkę, że jestem najbardziej zapierdzielającą osobą w okolicy. Ale na dobrą sprawę...

... to nie jest powód do dumy.

Powód do dumy to jest zrobienie biznesu, który jest w stanie działać bez nas. To jest piekielnie trudne wyzwanie.
pokaż więcej...
Piotr Majewski
Masz przechlapane w biznesie, jeśli...

1: Głównie sprzedajesz swój czas. Nie zależnie od tego, czy pracujesz na etacie czy masz własną działalność gospodarczą, czy masz spółkę, to cokolwiek byś nie robił to jest to bardzo mocno związane z Twoim czasem.

2: Jeżeli Ty przestaniesz pracować, to albo ten Twój etat przestanie działać,
pokaż więcej...
Piotr Majewski

Dlaczego ludzie unikają powtarzalności i schematów w biznesie?

Bo wydaje im się, że jeżeli biznes będzie bardzo schematyczny, to przestanie być kreatywny.

A jest totalnie odwrotnie.

Piotr Majewski
Jeżeli jakaś strategia znana jest z tego, że działała na jakiejś grupie klientów, to prawie na pewno będzie cały czas działała na tej grupie klientów.

Jeśli Tobie nie działa, to prawdopodobnie stosujesz niewłaściwe metody, produkt jest nie ten, cena jest nie ta, oferta jest zła.

Problem z budowaniem dochodowego biznesu w
pokaż więcej...
Piotr Majewski
Nawet trudne decyzje biznesowe stają się proste, gdy…

Jeżeli wiesz kogo obsługujesz, wiesz kogo po co go obsługujesz, wiesz kogo nie chcesz obsługiwać, wiesz w jakich godzinach chcesz pracować, w jakich godzinach nie chcesz pracować itd. To...

Wiedząc to wszystko jesteś w stanie bardzo prosto podjąć nawet trudną decyzję.

Budując strategię odpowiadasz
pokaż więcej...
Piotr Majewski
"Piotrek po co w ogóle mówisz o strategii? Przecież wszyscy wiedzą, że po prostu trzeba mieć strategię."

Wszyscy wiedzą, ale tylko najlepsi ją faktycznie mają.

Gdy spytasz przedsiębiorcę: "czy strategia jest ważna"

Najpewniej odpowie: "Oczywiście, że jest ważna, trzeba działać strategicznie."

Ale jak zaczynasz patrzeć głębiej, to się okazuje, że tej strategii nie
pokaż więcej...
Piotr Majewski
Ile czasu trwa zbudowanie biznesu strategicznego?

Wdrożenie strategii to są miesiące. Pełnej strategii, to lata. Potrzeba też przynajmniej kilku miesięcy na to, żeby wdrożona strategia zadziałała.

Mówimy o małym biznesie.

Jeżeli biznes jest większy, to wdrożenie strategii zwykle zajmie więcej czasu, niż w mały biznesie, bo więcej rzeczy i osób musi się
pokaż więcej...
Piotr Majewski
Dlaczego nikt nie potrafi skopiować sukcesu Apple?

Zazwyczaj jest tak, że konkurencja i przedsiębiorcy wzorujący się na liderach rynku kopiuje techniki, a nie kopiuje strategii.

A to strategia daje efekt, a nie poszczególne techniki.

Strategia, czyli wszystkie techniki ułożone w sensowną i powiązaną całość w taki sposób, aby...

Zrealizować misję i wizję firmy. To
pokaż więcej...
Piotr Majewski
Masz biznes czy pracę? Sprawdź...

Czy zamiast pracować nad biznesem, pracujesz we własnym biznesie? Czy pracujesz w nim niczym szeregowy pracownik, który jeszcze dostaje pieniądze na samym końcu.

Jeżeli masz taki biznes, który nie wygląda jak biznes, a bardziej wygląda jak praca, tylko że z pełną odpowiedzialnością za to co robisz i
pokaż więcej...
Piotr Majewski
Alternatywą dla posiadania strategii jest działanie oportunistyczne... i śmierć Twojego biznesu. To tak się zwykle kończy. Nawet jeśli udaje Ci się operacyjnie świetnie ogarniać Twój biznes, to w którymś momencie przestaniesz móc albo chcieć dalej to robić.

"Najlepszy" scenariusz dla biznesu niestrategicznego jest taki, że biznes umrze dopiero wtedy,
pokaż więcej...
Piotr Majewski
Jeżeli coś przestanie działać Ci w strategii, która wcześniej działała, to

zazwyczaj przestała działać jakaś metoda lub technika, a nie strategia.

Dlatego, gdy coś przestaje działać, w pierwszej kolejności modyfikujemy metody, a nie całą strategię. Na przykład:

Instagram dwa razy drastycznie zmienił w ciagu ostatniego roku sposób rankingu postów.

We wrześniu 2021 roku
pokaż więcej...
Piotr Majewski
Dlaczego biznes Cię męczy, zamiast rosnąć albo stawać się łatwiejszym?

Z tego samego powodu, dlaczego ćwiczenia fizyczne Cię męczą, zamiast powodować wzrost Twoich mięśni albo chudnięcie.

Nie masz oczekiwanych efektów, ponieważ w biznesie skupiasz się na najnowszych technikach - sprzedaży, marketingu, zarządzania - a nie na systematycznym budowaniu biznesu sprawdzonymi metodami.
pokaż więcej...
Piotr Majewski
Procesy i systemy zabijają kreatywność... czyżby?

Apple było "kreatywne" w powszechnym rozumieniu przed 1997 rokiem - miało całą szeroką, ogromną gamę produktów. Laptopy, komputery i peryferia dla każdego typu Klienta. Nie było ani w ofercie ani w reklamach żadnego spójnego systemu.

Byli na skraju bankructwa.

Przyszedł Steve Jobs, wywalił z oferty niema
pokaż więcej...
Piotr Majewski
Dlaczego nie masz strategii? A nawet jeżeli ją masz, to dlaczego się jej nie trzymasz?

Odpowiedź na to pytanie jest ważniejsze niż to, jaką strategię wdrożyć.

Dlatego...

Jeżeli mentalnie nie będziesz miał dobrze poukładane, jak biznes powinien być zbudowany i po co powinien być budowany w taki a nie inny sposób, to nawet
pokaż więcej...
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 92 847 czytelników