Napisz, poczekaj, zredaguj...

niedziela, 5 grudzień 04, 11:37

Każdy specjalista uprawiający copywriting ma swoje metody i swoje techniki. Każdy pisze trochę inaczej. Jest jednak technika, którą stosuje praktycznie każdy skuteczny copywriter. Ta technika to...

Jest taka technika, którą stosuje praktycznie każdy skuteczny copywriter. Każdy specjalista uprawiający copywriting ma swoje metody i swoje techniki. Każdy pisze trochę inaczej. Jednak praktycznie każdy stosuje tą jedną fundamentalną technikę.

Tą techniką jest REDAGOWANIE własnych prac.

Wzorowy proces pisania tekstów reklamowych

Proces pisania tekstów reklamowych, ofert czy nawet samych nagłówków powinien wyglądać mniej więcej tak:

  1. Tworzysz szkic.

  2. Odstawiasz go na jakiś czas (za pierwszym razem najlepiej przynajmniej dobę).

  3. Powracasz do szkicu, by go zmienić lub piszesz go od nowa mając w pamięci pierwszy szkic.

  4. Odstawiasz rezultat na jakiś czas.

  5. Ponownie redagujesz.

  6. Powtarzasz punkty 2 i 3 aż do skutku.

Taki żmudny proces daje gwarancję wykorzystania technik znanych copywriterowi w najlepszy możliwy sposób. Takie podejście do copywritingu odróżnia copywriterów skutecznych od całej reszty.

Z doświadczeń własnych i ludzi z branży mogę stwierdzić dwie rzeczy:

  1. Pierwszy szkic jest zawsze daleki od ideału.

  2. Jeśli będziesz próbował za pierwszym razem napisać ideał, rezultat będzie jeszcze gorszy.

Rada, jaką przeczytasz w książkach o copywritingu, bardzo często brzmi:

Siadając do szkicu załóż, że nie jest to ostateczna forma projektu i pisz, co tylko Ci na myśl przyjdzie.

Pierwszy szkic

Czy zdarzyło Ci się, że miałeś w głowie jakąś genialną myśl, która po spisaniu okazała się wyglądać zupełnie inaczej? Nie była już tak fascynująca. Powodem takiego rezultatu jest autosabotaż, jaki funduje Ci Twoja świadomość. Twoja świadomość, poprzez kontrolę językową tego co piszesz, tłumi wiekszość Twoich genialnych pomysłów.

Joe Vitale w bardzo dobrym e-booku "Hypnotic Writing" pisze o dwóch osobach, które siedzą w Twojej głowie.

Pierwszą z nich jest "Redaktor". Jest to osoba, która zwraca uwagę na pisownię, gramatykę, stylistykę itd. Osoba ta pilnuje, by Twoje teksty miały sens. "Redaktor" Cię strofuje i poucza. Innymi słowy jej udział w tworzeniu szkicu jest BARDZO NIEPOŻĄDANY. "Redaktor" to Twoja świadomość.

"Mistrz Pióra" jest osobą numer dwa. Siedzi ona w Twojej podświadomości i jest osobą kreatywną. To "Mistrz Pióra" pozwala Ci spisać Twoje myśli w posób porywający, wpływający na ludzi i interesujący. Tylko "Mistrz Pióra" powinien brać udział podczas tworzenia szkicu.

Zasada jest prosta. Podczas tworzenia szkicu nie należy w najmniejszym stopniu zajmować się gramatyką, ortografią czy stylistyką. I tak to wszystko potem zredagujesz i poprawisz błędy - wtedy dopiero do głosu dopuścisz "Redaktora". W trakcie tworzenia szkicu należy pójść na całość, spisać wszystko, co mamy do powiedzenia.

Zasada prosta, ale jej zastosowanie może sprawiać trudności. Vitale w ww. e-booku przedstawia kilka bardzo pożytecznych rad, jak wyłączyć "Redaktora" i dać dojśc do głosu "Mistrza Pióra".

Redagowanie

Redagowanie bardzo często sprowadza się do:

  1. usunięcia mniejszych lub większych części tekstu

  2. usunięcia początku i końca lub napisanie ich od nowa

  3. zmiany kolejności akapitów

  4. zmiany w zdaniach

Redagowanie pierwszego szkicu powineneś zacząć po przerwie. Twój umysł musi mieć czas aby się zresetować. Musisz zapomnieć większość tego, co napisałeś, zanim zabierzesz się za redagowanie. Niech to będzie przynajmniej doba. Tydzień byłby lepszy, miesiąc przerwy idealny.

Dlaczego masz zapomnieć? Jeśli tego nie zrobisz, nie będziesz czytał, tego co napisałeś, ale to co chciałes napisać. Będziesz czytał z pamięci. Będziesz miał też skrajnie subiektywne podejście do tekstu. Nie będziesz chciał wprowadzić większych zmian.

Zapewniam Cię, że nie wykonasz tego dobrze, jeśli będziesz miał emocjonalny stosunek do własnego szkicu. Emocje jednak maleją z czasem i już doba przerwy wystarczy, aby spojrzeć na szkic obiektywnym okiem.

Zmień medium

Zawsze redaguj tekst za pomocą medium innego od tego, na którym powstał tekst. Jeśli szkic napisałeś odręcznie, pierwsza redakcja polega na przepisaniu go do komputera. Jeśli tekst jest napisany na komputerze, najlepiej redagowac wydruk.

Dlaczego redagowanie na tym samym medium nie jest dobrym pomysłem? Ponieważ również i w tym przypadku będziesz czytał z pamięci. Ludzka pamięć jest genialna - nic na to nie poradzimy ;).

Nie żałuj kartek i tuszu. Nawet jeśli miałbyś wydać 10 złotych na wydrukowanie wszystkich kopii, jest to cena śmiesznie mała za zwiększenie zysków.

Czytaj na głos

Ta rada jest prawdopodobnie drugą, najrzadziej stosowaną w procesie redagowania. Sam również jestem winny jej zaniedbywania.

Gdy ktoś czyta Twój tekst, wymawia go w swoje głowie. Jest to cecha wszystkich, którzy nie stosują technik szybkiego czytania. Innymi słowy, jeśli Twój tekst źle brzmi czytany na głos, źle zostanie odczytany przez klienta.

Daj komuś do przeczytania na głos

Ta rada jest pierwszą najrzadziej stosowaną. Paradoksalnie daje ona najlepsze rezultaty.

Znajdź kogoś, kto podejdzie do sprawy poważnie i przeczyta dla Ciebie Twój tekst na głos. Obserwując mimikę i wsłu**ąc się w głos czytającego wyłapiesz większość słabych punktów oferty.

Przepisywanie

Zauważyłem, że przepisując tekst z rękopisu na komputer tworzę zwykle zupełnie nowy tekst. Naturalnie nowa wersja jest znacznie lepsza. Jeśli nie lubisz pisać odręcznie, możesz wydrukować tekst i go przepisać ponownie.

Zdaję sobie sprawę z tego, że przepisywanie jest żmudne i mało zachęcające. Warto jednak zastanowić się nad tą metodą, gdyż rezultaty są zaskakująco dobre.

Nie zlecaj komuś przepisywania Twoich tekstów. Stracisz naturalną możliwość ich poprawienia.

Redagowanie to nie wsytd

Im bardziej znany copywriter, tym częściej przyznaje się do redagowania swoich tekstów. Na skuteczność najlepszych autorów składają się dwa elementy:

  1. Nieprzeciętna wyobraźnia i umiejętność spojrzenia na problem oczami klienta przejawiające się podczas tworzenia pierwszego szkicu ("Mistrz Pióra").

  2. Ogromny warsztat najlepszych technik, które nakładane są na powyższe w procesie redagowania ("Redaktor").

Gdy tworzysz szkic, możesz zapomnieć o technikach wywierania wpływu. Na nie przyjdzie czas, gdy będziesz tekst redagował. Redagowanie to dowód na to, że profesjonalnie podchodzisz do swojej pracy.

Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 98 237 czytelników