Śledzenie statystyk ruchu w witrynach internetowych [Krzysztof Jurczyk]

środa, 12 styczeń 11, 00:00

Każdy, kto chce zarabiać pieniądze dzięki reklamom umieszczonym na swojej witrynie internetowej powinien skorzystać z jednego z dostępnych systemów do śledzenia statystyk ruchu.

Autor artykułu: Krzysztof Jurczyk - SeeTheStats.pl
SeeTheStats.png
Masz stronę WWW, chciałbyś na niej zarobić, ale nie wiesz jak przyciągnąć reklamodawców? Pokaż im wiarygodne statystyki, a sami się do Ciebie zgłoszą! Wejdź na SeeTheStats.pl i dowiedz się jak to zrobić szybko i za darmo.



Każdy, kto chce zarabiać pieniądze dzięki reklamom umieszczonym na swojej witrynie internetowej powinien skorzystać z jednego z dostępnych systemów do śledzenia statystyk ruchu. Potencjalny reklamodawca musi bowiem wiedzieć, ile osób zobaczy jego reklamę oraz z jakiego państwa lub miasta te osoby pochodzą.

Dla właściciela witryny cennymi mogą być dane o lojalności użytkowników (ilu z nich regularnie odwiedza serwis) oraz informacje o źródłach odwiedzin (witrynach odsyłających). Trendy widoczne w statystykach ujawnią także siłę lub brak skuteczności firmy, której zlecono pozycjonowanie serwisu. Dzięki zebranym statystykom webmasterzy dowiedzą się, czy witryna powinna być dostosowana do przeglądania w urządzeniach mobilnych (palmtopach, telefonach komórkowych, smartfonach) oraz, czy warto marnować czas na dostosowanie kodu serwisu do starszych wersji przeglądarek.

Rodzaje statystyk

Najpopularniejsze systemy śledzenia statystyk (ich lista znajduje się w kolejnym punkcie) udostępniają użytkownikom kilkadziesiąt rodzajów statystyk, które dodatkowo mogą być filtrowane wg własnych preferencji. Do najpopularniejszych, a zarazem najważniejszych statystyk należą:
  • liczba odwiedzin,
  • liczba odsłon (łączna liczba wyświetlonych stron witryny),
  • liczba niepowatrzalnych użytkowników,
  • średni czas spędzony w witrynie przez jednego użytkownika,
  • współczynnik odrzuceń (procentowa liczba odwiedzin, które zakończyły się na pierwszej odwiedzonej stronie),
  • procent nowych odwiedzin (procent użytkowników, którzy odwiedzają witrynę po raz pierwszy),
  • czas spędzony na stronie (lub w witrynie),
  • dane o lokalizacji użytkownika (kontynent, kraj, miejscowość),
  • średnia ilość stron odwiedzonych podczas pojedynczej wizyty użytkownika w serwisie.¬
Powyższa lista statystyk to zestaw danych, o które poprosi każdy reklamodawca przed podjęciem decyzji o umieszczeniu swojej reklamy w witrynie.

Systemy śledzenia statystyk

Większość systemów służących do zbierania statystyk ruchu posiada wersje bezpłatne. W Polsce jednymi z najpopularniejszych są Google Analytics i stat24.com, a w dalszej kolejności 7point, GoStats oraz XannStat. Jeśli chodzi o rodzaj oraz ilość oferowanych statystyk, a także związane z nimi funkcjonalności (np. alerty, trendy, analiza zawartości), to zdecydowanym liderem jest produkt Google, który w dodatku jest całkowicie bezpłatny. Wadą Google Analytics jest to, że nie umożliwia on śledzenia ruchu w czasie rzeczywistym (dane aktualizowane są co kilka godzin). Niedogodność tą rekompensuje jednak ogromna ilość opcji i możliwości konfiguracji statystyk.

Instalacja Google Analytics

Aby skorzystać z Google Analytics konieczne jest posiadanie konta Google. W przeszłości, aby je założyć należało mieć zaproszenie od osoby, która takie konto posiadała, jednak obecnie konto Google może mieć każdy, a jego założenie zajmuje nie więcej niż 1 minutę. Wystarczy odwiedzić stronę https://www.google.com/accounts/NewAccount?hl=pl i wypełnić krótki formularz.

Przed instalacją skryptu Google Analytics, dzięki któremu uzyskamy obraz tego kto, skąd, kiedy i jak długo przebywał na naszej witrynie, warto zapoznać się z informacjami zawartymi na głównej stronie serwisu (http://www.google.com/analytics). Początkujący użytkownicy znajdą tam wiele pożytecznych informacji, włącznie z prezentacją wideo przedstawiającą najważniejsze funkcje systemu. Instalacja samego skryptu nie jest skomplikowana, jednak osoby nie znające języka HTML powinny zlecić ją swojemu webmasterowi, gdyż skrypt Google Analytics (podobnie jak skrypty innych systemów śledzenia ruchu) wymaga ingenercji w kod źródłowy witryny. Szczegółowa instrukcja instalacji dostępna jest (w języku polskim) na stronie pomocy Google Analytics (kroki 1-4): http://www.google.com/support/analytics/bin/answer.py?hl=pl&answer=66983. Kilkanaście godzin po prawidłowo przeprowadzonej instalacji skryptu, w panelu Google Analytics pojawią się pierwsze dane na temat ruchu w śledzonej witrynie.

Prezentacja statystyk

Google Analytics nie daje możliwości udostępnienia kilku wybranych statystyk osobie nie posiadającej dostępu do naszego konta. Jedyne, na co aplikacja pozwala, to udostępnienie całego interfejsu obsługi statystyk, jednak z pewnością nie jest to opcja do wykorzystania w przypadku otrzymania zapytania od potencjalnego reklamodawcy. Google Analytics to nie tylko podstawowe statystyki, ale często też dane importowane z aktywnych kampanii reklamowych AdWords oraz inne informacje, których nie powinno się przekazywać postronnym osobom.

Jednym z powszechnie stosowanych sposobów prezentacji statystyk reklamodawcom jest wykonywanie zrzutów ekranu wybranych statystyk, a następnie przesyłanie ich emailem zainteresowanej osobie. Czynność ta jest jednak żmudna z dwóch powodów: przesłane zrzuty tracą aktualność już następnego dnia po ich zrobieniu, a w dodatku reklamodawcy mogą mieć różne wymagania co do statystyk, o które proszą (inny zakres dat, różne filtry, itp.). W takim przypadku warto skorzystać z online’owego narzędzia do prezentacji statystyk Google Analytics, dostępnego pod adresem www.SeeTheStats.pl. Serwis pozwala na utworzenie profilu z wybranymi statystykami Google Analytics.

Można zaprezentować je wszystkim użytkownikom albo zdecydować się na utworzenie profilu prywatnego, do którego dostęp będą miały tylko wybrane przez nas osoby po otrzymaniu specjalnego linku. Można również pójść dalej i skorzystać z widgetów, czyli zaprezentować wybrane statystyki bezpośrednio na stronach własnego serwisu. Zarówno strona z profilem statystyk, jak i widgety z wykresami są aktualizowane automatycznie, dzięki czemu nie ma konieczności przeprowadzania ich ręcznej aktualizacji.

Jeżeli natomiast zaszłaby konieczność prezentacji statystyk podczas na przykład lunchu z reklamodawcą, z pomocą przyjdzie świetna aplikacja Analytics Apps (przeznaczona dla iPodów i iPadów): http://www.analyticsapp.com/.
Ilość dostępnych narzędzi do prezentacji statystyk jest naprawdę duża, a aktualną listę tych, które Google oficjalnie poleca można znaleźć pod adresem http://www.google.com/analytics/apps/results?category=Reporting%20Tools.

Podsumowanie

Korzystanie z systemu śledzenia statystyk ruchu stanowi niezbędny element prowadzenia biznesu w sieci. Dzięki statystykom wiadomo, kim są i skąd pochodzą nasi klienci, przez co można dostosowywać treść witryny do ich profilu. Stanowią one także niezwykle cenne źródło danych dla reklamodawców, którzy niejednokrotnie emisję swoich reklam uzależniają od zaprezentowania statystyk odwiedzin.

Jednym z najpopularniejszych systemów zbierania statystyk jest bezpłatne narzędzie Google Analytics, które pozwala na analizę nawet bardzo zaawansowanych statystyk oraz pozwala na precyzyjną analizę ruchu w witrynie. Brak możliwości opublikowania wybranych statystyk szybko zauważyły firmy zewnętrzne, które udostępniły narzędzia umożliwiające publiczną prezentację wybranych statystyk — włącznie z możliwością wstawienia wykresów z Google Analytics bezpośrednio na strony własnego serwisu. Przykładem takiego narzędzia jest polecany przez nas polski serwis www.SeeTheStats.pl.

Masz stronę WWW, chciałbyś na niej zarobić, ale nie wiesz jak przyciągnąć reklamodawców? Pokaż im wiarygodne statystyki, a sami się do Ciebie zgłoszą! Wejdź na www.SeeTheStats.pl i dowiedz się jak to zrobić szybko i za darmo.
SeeTheStats.png
Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 98 144 czytelników