Wizja – coś, co Cię kręci

poniedziałek, 13 sierpień 07, 12:00

Wizja, czyli dokąd zmierzam w moim e-biznesie, co chcę osiągnąć? Takie pytanie trzeba po prostu sobie zadać.

Wizja, czyli dokąd zmierzam w moim e-biznesie, co chcę osiągnąć? Takie pytanie trzeba po prostu sobie zadać.

Artykuł ten jest uszczegółowieniem idei opisanych w artykule Jak stworzyć strategię dla własnego e-biznesu? www.cneb.pl/a/strategia_jak_stworzyc.html

Pewnie niewiele osób, które mają e-biznes, sobie takie pytania zadało. Może na początku, gdy te osoby zaczynały e-biznes, miały jakąś wizję, która niekoniecznie musiała zostać nienaruszona w momencie wdrożenia tego, co sobie zamierzali.

Gdy nasz biznes już działa, warto jest się zastanowić, dokąd zmierzamy i co chcemy osiągnąć. Dobrze by było, żeby te rzeczy nas bardzo motywowały.

Jeżeli nasza wizja nas nie motywuje, to bardzo mało prawdopodobne, żebyśmy byli w stanie ją zrealizować. To jest oczywiste, prawda? Mimo to wielu właścicieli e-biznesów albo nie ma wizji sprecyzowanej albo ma wizję, która ich zupełnie nie kręci - na siłę coś wymyślają i później to rozbudowują.

Tu nie o to chodzi. Wizją powinno być coś prostego, co Was motywuje. Jeżeli Wy robicie ten biznes, to Was musi kręcić związana z nim wizja.

Pytania Peter’a Drucker’a.

Jest kilka pytań Peter’a Drucker’a, prawdopodobnie znanego Wam speca od zarządzania i biznesu, które pomagają określić wizję. Najlepiej odpowiedzieć na nie pisemnie. Analiza odpowiedzi powinna pomóc stworzyć wizję.

  1. Czym jest nasz biznes?
  2. Co robimy w ogóle?
  3. Kto jest naszym klientem?
  4. Co stanowi wartość dla tego klienta?
  5. Dlaczego kupuje akurat u nas?
  6. Jaki będzie nasz biznes – biorąc pod uwagę to co teraz robimy albo zamierzamy zrobić za pięć lat, za rok, za dwa lata, za dziesięć lat?
  7. Czy zastanawiałeś(-aś) się nad tym, dokąd Twój biznes w ogóle zmierza?
  8. Jak będzie prawdopodobnie wyglądał?
  9. Jaki powinien być nasz biznes w przyszłości?

To, dokąd zmierza nasz biznes nie koniecznie musi się pokrywać z tym, czego sobie życzymy. Dobrze jest zadać sobie pytanie, jak tym biznesem pokierować, biorąc pod uwagę naszych potencjalnych klientów i ich oczekiwania, żeby nasz biznes był zawsze sukcesem. Co zrobić aby przynosił nam odpowiednie dochody i zawsze rozwijał się wymagając co raz mniej naszych środków i zasobów.

Potrzeby klienta

Jeżeli chodzi o samą wizję, to powinna ona być konkretna, stosunkowo prosta i powinna się skupiać na potrzebie klienta. Jak ustalić potrzeby klienta? To, czego on oczekuje od Ciebie i od Twojego produktu omawiałem już podczas audycji radio cneb „Czego oczekuje od Ciebie Twój klient?www.cneb.pl/a/radio_2006-11-06.html . Polecam posłuchać i przeprowadzić to badanie, żebyście wiedzieli, czego klienci tak naprawdę od Was oczekują.

Wizja – tydzień na Hawajach

Dla przykładu jak wizja może wyglądać nie chciałbym się posługiwać konkretnym przykładem biznesowym. Posłużę się czymś personalną strategią związaną z życiem jakiejś osoby. Załóżmy, że naszą wizją może być po prostu chęć spędzenia tygodnia na Hawajach. Tego chcemy i to jest nasza wizja. To nas motywuje i to chcemy osiągnąć.

Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 98 326 czytelników