Jedną z istotniejszych zasad, gdy piszesz teksty marketingowe, jest zasada prostoty języka. Im tekst jest trudniejszy, tym mniej osób przeczyta go w całości...
Jedną z ważnych zasad, gdy piszesz teksty marketingowe, jest zasada prostoty języka. Im tekst jest trudniejszy, tym mniej osób przeczyta go w całości. Innymi słowy robiąc tekst prostszym możemy zwiększyć jego skuteczność.
Robert Gunning z "Instytutu Jasnego Wyrażania się Roberta Gunninga w Santa Barbara" opracował Wskaźnik Mglistości Gunninga (Gunning-Fog Index) określający poziom skomplikowania danego tekstu. Wskaźnik został opracowany dla dziennikarzy z USA. Da się go również zastosować do naszego języka.
Zasada obliczania tego wskaźnika jest prosta:
Otrzymany wynik to właśnie Wskaźnik Mglistości Gunninga. Jest to mniej więcej liczba lat edukacji, jakie trzeba mieć za soba, aby zrozumieć w pełni dany tekst. Wartości powyżej 17 sprowadza się do 17, co oznacza wykształcenie wyższe.
Im mniejszy wynik, tym tekst jest bardziej zrozumiały.
Typowe wyniki dla języka angielskiego:
Wskaźnik Mglistości | Resources |
---|---|
6 | Programy telewizyjne, Biblia, Mark Twain |
8 | Reader's Digest |
8 - 10 | Najpopularniejsze opowieści |
10 | Time, Newsweek |
11 | Wall Street Journal |
14 | The Times, The Guardian |
15 - 20 | Dokumenty Akademickie |
ponad 20 | Dokumenty rządowe |
ponad 30 | Rząd coś ukrywa |
Oferta na www.cneb.pl (www.cneb.pl/?print=1) osiągnęła wynik 12,69, czyli w okolicach amerykańskiej prasy biznesowej - pewnie dlatego jest skuteczna ;).
Typowy tekst ze strony Ministerstwa Finansów oczywiście osiąga 17.
Ten artykuł osiągnął wynik 15 - zbyt dużo trudnych słów.
Aby obliczyć Wskaźnik Mglistości Gunninga dla dowolnego tekstu wystarczy wejść na stronę http://juicystudio.com/services/readability.php i wpisać adres - najlepiej jeśli będzie to adres strony do druku - tj. bez nawigacji i tym podobnych treści, które zaniżą wynik.
Przetestuj swoją stronę i zobacz, gdzie możesz ją poprawić.