Wszystko, co musisz wiedzieć o wyszukiwarkach (2)

środa, 29 styczeń 03, 23:31

Promocja Stron WWW wiązała się z wyszukiwarkami od początku ich istnienia. Dzisiaj, chociaż ruch na stronie generowany przez wyszukiwarki maleje, pozycjonowanie stron www to nadal sekret sukcesu.

Polski Rynek

W 2002 roku w Polsce pojawiło się bardzo dużo nowych wyszukiwarek. Wiązało się to ze skłonnością polskiego rynku do "owczego pędu" - jak komuś się udało, to mi też. W rezultacie otrzymaliśmy kilkadziesiąt wyszukiwarek.

Internet pokazał jednak, doprowadzając do bankructwa setek dot.com'ów (firm internetowych), że teoria "dużego tortu, z którego łatwo coś wziąć" ma błędne główne założenie. Tort w rzeczywistości był mniejszy niż wszyscy myśleli - rynek reklamy się załamał. Dzisiaj nawet największe wyszukiwarki na świecie mają straty lub zarabiają niewiele.

Polskie Wyszukiwarki

Nie tak dawno temu serwis ranking.pl prezentował wiarygodne statystyki popularności poszczególnych wyszukiwarek. Ich wiarygodność wiązała się z faktem, że były to zbiorcze dane z polskich serwisów generujących łącznie 285 000 odwiedzin dziennie.

Tymczasowo firma Global eMarketing S.A. nie udostępnia tych danych, co ma się jednak zmienić.

UWAGA: na stronach ranking.pl ponownie pojawiły się statystyki wyszukiwarek. Google jest na pierwszym miejscu. Więcej w dyskusji na forum na ten temat. 11-02-2003

Ostatnie wyniki pochodzą z 24 października 2002 roku. Od tego czasu niewiele mogło się zmienić, gdyż czołówka jest taka sama od ponad roku.

  1. 29.9% onet.pl
  2. 28.3% google.com
  3. 28.0% wp.pl
  4. 3.4% interia.pl
  5. 2.6% msn.com
  6. 2.3% yahoo.com
  7. 1.5% szukacz.pl
  8. 1.2% netsprint.pl

źródło: www.ranking.pl/Newsletter/2002-10-24/

Sytuacja jest oczywista. Mamy 3 hegemonów: Onet.pl, Google.com i WP.pl. Te trzy serwisy generują razem 80-90% ruchu w Polskim Internecie pochodzącego z wyszukiwarek.

Wiesz jak ważna jest ta informacja? Uświadomisz to sobie, jeśli Ci powiem, że pozycjonowanie w Netsprint.pl może kosztować tyle samo czasu i pieniędzy co w Onet.pl.

Dlatego też w przypadku Netsprint.pl polecam płatne pozycjonowanie oferowane przez właściciela portalu jako formę reklamy. W artykule: "Czy Link Sponsorowany w Netsprint.pl jest opłacalny?" udowodniłem na podstawie danych udostępnionych mi przez samą wyszukiwarkę, że jest to generalnie opłacalna forma płatnej reklamy.

"Polskie" Wyszukiwarki

Na świecie i w Polsce doszło do wielu mariaży i przejęć. Praktycznie żadna licząca się wyszukiwarka nie korzysta wyłącznie ze swojej bazy stron www. Wiele, jak WP.pl, zupełnie nie posiada własnej bazy i korzysta z zasobów wykupionych na licencji. Onet.pl ma własną bazę danych, ale oprogramowanie kupione od firmy Inktomi, która przejęła Infoseek.

Stąd określenie "polskie wyszukiwarki" jest nieco naciągane.

  1. 34.2% Google Interia.pl, HOGA WP zagraniczne
  2. 32.1% Inktomi/Infoseek Onet.pl
  3. 21.7% Fast Wirtualna Polska
  4. 3.0% MSN msn.com
  5. 2.5% Yahoo Yahoo.com, Google.com
  6. 2.3% NetSprint Netsprint.pl, Interia, IDG
  7. 1.9% Altavista Gazeta.pl, Ineria.pl, Onet.pl zagraniczne
  8. 1.7% Szukacz Szukacz.pl, Proszynski.pl

źródło: www.ranking.pl/Newsletter/2002-10-24/

Dlaczego ta informacja jest ważna? Każdy silnik (oprogramowanie wyszukiwarki) jest inny. Każda silnik działa na tej samej zasadzie, ale każdy ma swoje, w pełni konfigurowalne algorytmy wpływające na strukturę rankingu. Mimo faktu, że każdy administrator wyszukiwarki ma pewien zakres swobody w przypisywaniu wagi poszczególnym elementom strony www - czyniąc każdą kopię silnika unikalną - to jednak pewne cechy pozostają wspólne. Ten fakt bardzo pomaga wpływać właścicielom stron www na ranking w większym stopniu niż administratorzy by sobie tego życzyli.

ranking - ranking to kolejność z jaką zostały wyświetlone poszczególne strony www po zadaniu pytania wyszukiwarce. Z technicznego punktu widzenia ranking to uporządkowana malejąco, według wartości lista stron www spełniających kryteria zapytania.

2 strony medalu

Dla Ciebie informacje o 3 wyszukiwarkach i 3 silnikach, które opanowały do 90% polskiego rynku jest informacją dobrą i złą.

DOBRA: Wystarczy zdobyć dobre miejsce dla popularnych słów kluczowych w Onet.pl, Google.com i WP.pl by dotrzeć do 90% potencjalnych klientów korzystających z wyszukiwarek.

ZŁA: Słowo "wystarczy" z poprzedniego akapitu jest mocno naciągane. Zdobycie dobrych pozycji w tak bardzo zawężonej grupie w konkurencyjnych tematach jest bardzo trudne... ale osiągalne. Dla dobrego i długotrwałego rezultatu trzeba jednak poświęcić na to 1-3 miesięcy, czasami więcej.

Walka jest bardzo zacięta. Zwyciężają Ci, którzy po pierwsze znają działania i zadania wyszukiwarek od podszewki. Po drugie znają specjalne techniki, których wyszukiwarki nie traktują jeszcze jako spam - czyli nie karzą za ich używanie.

Administratorzy odpowiedzialni za polskie wyszukiwarki starają się, aby za dużo informacji nie przedostało się na zewnątrz. Większość specjalistycznej wiedzy to wynik testów i doświadczenia w pozycjonowaniu.

Fakt, że polskie wyszukiwarki wykorzystują oprogramowanie zachodnich producentów bardzo pomaga. Dzięki temu wiedzę z polskiego rynku możemy uzupełniać o doświadczenia zachodnich kolegów z branży.

Znasz już sytuację na polskim rynku. Wiesz, że powinieneś skupić się na Onet, Google i WP. Resztą można się zająć, gdy w tych trzech wyszukiwarkach uzyskamy najlepsze wyniki.

W następnej czięści dowiesz się jak działają wyszukiwarki.

czytaj dalej: Jak działają? »»
Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 98 142 czytelników