Wszystko, co musisz wiedzieć o wyszukiwarkach (5)

środa, 29 styczeń 03, 10:29

Promocja Stron WWW wiązała się z wyszukiwarkami od początku ich istnienia. Dzisiaj, chociaż ruch na stronie generowany przez wyszukiwarki maleje, pozycjonowanie stron www to nadal sekret sukcesu.

Ranking

Tworząc stronę warto pamiętać, że nadrzędnym celem wyszukiwarki jest poinformowanie szukającego o stronach, które dostarczą mu możliwie najwięcej informacji na dany temat. Ranking jest więc tak przygotowany, aby najlepiej wypełniać to zadanie.

Ranking, czyli uszeregowanie stron według ich wartości, zależy od trzech elementów:

  1. Odpowiedzi strony na zadane pytanie,

  2. Wartości Strony

  3. i Boost-a.

Odpowiedź na zadane pytanie w większość przypadków równa się pojawieniu szukanego słowa/ frazy w zapamiętanych przez pajączka treściach strony. Odpowiedź decyduje, czy strona ma być uwzględniona w rezultacie wyszukiwania.

Wartość strony zawsze jest określana w stosunku do zadanego pytania. Jeśli wyszukiwarka korzysta z takich technologii jak Link Popularity, do wartości określonej na podstawie zawartości strony dodaje się wartość bezwzględną wynikającą z liczby zewnętrznych linków.

Najważniejsza jest przynależność strony do kategorii odpowiadającej na pytanie. Tzn. w pytaniu o mp3 wyżej notowana jest strona będąca bazą mp3 niż strona o ulubionym wokaliście, która zawiera próbki jego utworów zapisane w mp3.

Nie jest to jakaś formalna przynależność, ale praktycznie tak się dzieje. Strona tematycznie związana z danym pytaniem po prostu częściej będzie się do niego odnosiła - częściej pojawi się to słowo kluczowe w jej treści.

Tytuł

Kluczową rolę odgrywa Tytuł (TITLE) strony. Strony zawierające szukane słowo w Tytule są uznawane za należące do kategorii i znajdują się zazwyczaj najwyżej w notowaniu.

Adres www

Drugim z kolei czynnikiem, zwłaszcza w Google, jest adres www strony. W tej wyszukiwarce strony posiadające adres www będący słowem kluczowym prawie zawsze znajdują się w czołówcerankingu, nierzadko na pierwszym miejscu.

Wyszukiwarki różnie patrzą na domeny komercyjne i darmowe. Domena www.mp3.pl zostanie lepiej potraktowana od www.cos.tam.pl/~mp3/. Słowa kluczowe w nazwie katalogu również zwiększają wartość strony, lecz nie tak bardzo jak w domenie.

Znaczniki META

W Polsce, zwłaszcza w przypadku Onet.pl, duże nadal znaczenie maja Opis (META Description), mniejsze Słowa kluczowe (META Keywords) strony. Google jednak nawet nie zapisuje tych wiadomości w bazie danych.

Na świecie znaczniki META mają marginalne znaczenie. W Polsce, zwłaszcza w Onet.pl, jest inaczej. Znaczniki META nadal więc są przydatne przy pozycjonowaniu.

Oba znaczniki pozwalają opisać stronę w dowolny, nawet niezwiązany z jej treścią, sposób. Tą możliwość masowo wykorzystywali webmasterzy promujący często wątpliwiej jakości strony - stąd odejście od tych znaczników w przypadku najlepszych zachodnich rozwiązań.

Więcej w artykułach: "Znaczniki META" i "Czy Znaczniki META są jeszcze istotne?"

Częstotliwość

Wartość strony zależy również od Częstotliwości pojawiania się szukanego słowa w tekście, tytule, opisie i słowach kluczowych. Jest to stosunek ilości powtórzeń szukanego słowa do wszystkich słów w tekście, tytule itd.

Wystarczy wiec skopiować sto razy słowa kluczowe i jesteśmy pierwsi... niestety, znaczy się NA SZCZʦCIE, wyszukiwarki posiadają detektory SPAMU i takie praktyki kończą się zwykle miejscem pierwszym, ale OD KOŃCA.

Częstotliwość dla danego słowa kluczowego powinna być wysoka. Z drugiej jednak strony zbyt często powtarzanie słowa w treści strony może zaniżyć jej pozycję - powstaje podejrzenie spamu. Zalecam częstotliwość na poziomie 3-9%.

Częstotliwość może znacznie wzrosnąć, gdy wyszukiwarka posiada funkcje Stemming Words. Funkcja ta odpowiada za to, żeby słowa w innym przypadku czy liczbie były liczone jako to samo słowo. Tzn. wpisując psy, wyszukiwarka obliczy Częstotliwość z wszystkich egzemplarzy słów psy, pies, psów, psami... Taką funkcję posiadał kiedyś Onet.pl

Gdy już obliczona zostanie Wartość Strony, pozostaje doliczenie punktów za Boost. Boost daje dodatkowe punkty do Wartości za spełnianie pewnych kryteriów. Oto najważniejsze:

Narzędzia do określania częstotliwości słów kluczowych to Keyword density analyzer i KeywordCount.

Lokalizacja słów kluczowych

Słowa kluczowe znajdujące się blisko góry KODU strony - nieistotne jest, jak ona będzie wyglądała w przeglądarce, ale gdzie w kodzie strony znajduje się szukane słowo.

Nagłówki H1

Od dawna wiadomo, że pojawienie się szukanego słowa w Nagłówku H1-H6 jest bardzo korzystne dla pozycji strony. Najlepiej jeśli jest to Nagłówek H1 i jest to pierwsza informacja na stronie.

Często strony, które znajdują się w katalogu załączonym do wyszukiwarki (recenzowane przez ludzi), dostają dużo lepsze wyniki.

Najważniejsze w Polsce wyszukiwarkai preferują odpowiednio:

1. Onet.pl 
						            
					
Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 92 341 czytelników