Jak oszacować koszty i przychody? [podcast]

wtorek, 24 listopad 09, 00:00

Pytanie z cyklu "100 pytań o e-biznes do Piotra Majewskiego".

"To, co mnie powstrzymuje od startu to brak biznes planu. Mam ogromny problem z prognozami i szacunkami. Nie wiem powinna wyglądać, ani skąd zdobyć dane do tabeli płynności finansowej oraz dochodów, czy nawet kosztów. Nie wiem ile byłbym w stanie rocznie zarobić jako firma, a więc ile mogę zainwestować, czy muszę być vatowcem. Jak rozwiązać mój problem i wreszcie ruszając mój pomysł z miejsca"
Jeżeli chodzi o koszty, to nie ma innego sposobu jak zacząć konkretnie planować swoje kroki, jakie będziesz wykonywał i sprawdzić ile co kosztuje. Na początku nie da się zaplanować wszystkich kosztów, ale większość tak. Na przykład będziesz wiedział ile kosztuje księgowość, używanie komputera i Internetu, strona i hosting w wybranej przez Ciebie firmie, domena. Musisz wybrać budżet reklamowy – ile chcesz wydawać na reklamę.  Jeżeli będziesz korzystał z jakichkolwiek usług, to możesz od razu wysłać zapytania ofertowe do firm, które te usługi świadczą. Możesz skorzystać z serwisu zlecenia.przez.net i wystawić zlecenie na czynności, które będziesz musiał wykonać. Nie musisz z zaoferowanych usług skorzystać. Płynność obliczasz będąc świadomym swoich kosztów i dochodów oraz czy dochody będą płatne z góry – polecam taki model dla większości biznesów. Mając płatność z góry o wiele łatwiej jest panować nad płynnością. Znając poziom sprzedaży płatnej z góry w danym miesiącu można oszacować płynność. Jeżeli będzie to płatność po czasie, to musisz wziąć pod uwagę, że część faktur nie zostanie opłaconych. Im więcej będziesz miał klientów indywidualnych, tym prawdopodobnie więcej faktur będziesz miał nieopłaconych. Choć . może tez być odwrotnie, wiele tu zależy od branży. Jeżeli wysyłasz produkty za pobraniem, to część z nich zapewne będzie wracała. Musisz policzyć sobie koszty takich produktów, czy możesz je później sprzedać jeszcze raz. Następnie musisz w jakiś sposób oszacować swoje dochody. Tutaj są dwie drogi. Pierwsza to analiza konkurencji, jeżeli taka istnieje. Do analizy konkurencji na Allegro polecam serwis Fortuna1.pl. Możesz też podpytać konkurencję – zacząć rozmawiać, ale nie mówiąc wprost, że zamierzasz założyć konkurencyjny biznes. Można nawiązać kontakt poprzez pomoc im w problemie. Tak, aby konkurencja nie czuła, że chcesz im zaszkodzić. Z takich kontaktów jesteś w stanie część informacji uzyskać. Są też serwisy branżowe, gdzie można zapytać wprost. Są też katalogi produktów, gdzie można sprawdzić, czy jest zainteresowanie tymi produktami. W większości produktów fizycznych analiza Allegro bardzo dużo Ci powie. Musisz też zaufać swojej intuicji, szczególnie w przypadku produktów niszowych. Możesz pytać specjalistów z marketingu o różne wskaźniki planowanej kampanii reklamowej. Mailing do dużej listy, ale często „atakowanej” reklamami prawdopodobnie będzie miał wskaźnik skuteczności poniżej 1%. Z kolei mailing do małej listy, do której nie często wysyłane są reklamy, może osiągnąć skuteczność 5-10%, nawet 20%. Jeżeli nie jesteś dobrym copywriterem i nie masz produktu dopasowanego do grupy, to skuteczność będzie oscylowała w okolicach 1%. Za mało wiem na temat Twojego produktu, aby podać konkretne wartości, ale zakładając 1% skuteczności strony i 5% skuteczności mailingu możesz obliczyć ile kosztuje taki mailing i ile da Ci klientów. W ten sposób dowiesz się jaki będziesz miał zysk. Większość rzeczy można obliczyć szacunkowo, oczywiście nigdy nie sprawdzą się one w 100%, ale będzie to już pewna informacja. A najlepiej jest zacząć już działać. Uważam, że najlepiej jest stworzyć pomysł, zrobić najprostsze obliczenia i zobaczyć, czy to ma sens. Następnie wybrać metody zaistnienia w Internecie, które nie będą Cię wiele kosztowały – jest tak wiele darmowych usług, że koszt obsługi prostego e-biznesu można sprowadzić poniżej 500 zł miesięcznie. Zrób to jak najtaniej i przetestuj.
Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 98 103 czytelników