Biznes plan: eFryzjer - internetowy biuletyn, newsletter lub mailing

poniedziałek, 27 sierpień 07, 10:31

Prezentuję artykuł z cyklu planów biznesowych e-biznesów za małe pieniądze. Zaprezentowany biznes plan możesz dowolnie, bezpłatnie wykorzystać w swoim biznesie.

Prezentuję artykuł z cyklu planów biznesowych e-biznesów za małe pieniądze. Plan jest prawie pełny, wymaga jedynie pewnych szczegółów. Zaprezentowany plan możesz dowolnie, bezpłatnie wykorzystać w swoim biznesie. Prosiłbym jednak o powiadomienie mnie skutkach wprowadzenie moich pomysłów w życie. Jest to zaktualizowana i rozszerzona wersja artykułu z 2001 roku.

1. Streszczenie

Przedmiotem biznes planu jest inwestycja polegająca na uruchomieniu newslettera (internetowego biuletynu o nowościach) sklepu (lub. punktu usługowego). Newsletter będzie rozsyłany do klientów z bazy adresowej sklepu. Inwestycja nie ma na celu przyciągnięcia nowych klientów (chociaż taki skutek też może się pojawić), ale zbudowanie więzi z klientami i stworzenie w ten sposób bazy stałych klientów.

2. Opis inwestycji

Potencjalni inwestorzy (jeśli robimy to dla kogoś innego)

Sklepy wielobranżowe, supermarkety, hipermarkety i punkty usługowe (np. fryzjer).

Wymagania formalno-prawne

Inwestycja nie wymaga żadnych szczególnych uregulowań prawnych.

Cel inwestycji

Zbudowanie bazy adresowej potencjalnych klientów. Informowanie ich o nowościach i promocjach oferowanych przez nasz sklep.

Środki realizacji celu

  • budowa bazy adresowej potencjalnych klientów naszego sklepu,
  • założenie konta e-mail (darmowego lub płatnego) dla naszego sklepu,
  • wykorzystanie programu lub usługi do obsługi list mailingowych. Tutaj gorąco polecam impleBOT.pl ze względu na niskie koszty i prostotę użytkowania.

Uzasadnienie celu inwestycji

  • jest to jedna z najtańszych i przy tym najbardziej skutecznych technik promocji wśród stałych klientów,
  • klienci informowani o naszych promocjach i nowościach będę chętniej przychodzili do sklepu.

Harmonogram realizacji

  • wybór oprogramowania lub usługi do obsługi bazy adresowej,
  • skonfigurowanie bazy adresowej w programie/ usłudze,
  • zbudowanie bazy adresowej potencjalnych klientów,
  • regularna komunikacja z klientami.

3. Analiza marketingowa

Opis i analiza konkurencji

Inwestycja tego typu jest bardzo nowatorska. Bardzo mało sklepów i punktów usługowych ją stosuje. Daje więc możliwość pokonania wszystkich konkurentów w okolicy.

Klienci

Praktycznie każdy, kto kiedykolwiek kupił w naszym sklepie, jest potencjalnym członkiem naszej listy mailingowej. Trzeba go tylko przekonać do podania swojego adresu e-mail.

Czynniki wpływające na powodzenie inwestycji

  • coraz mniej czasu na "chodzenie po sklepach",
  • olbrzymie zainteresowanie społeczeństwa wszelkiego rodzaju promocjami,
  • bezpłatność usługi (klient nie płaci za dostarczanie informacji),
  • zaufanie wynikające z bliskiego kontaktu z naszym sklepem (rynek lokalny).

Obszar zainteresowania

Rynek lokalny. Jest on oczywiście różny dla sklepu spożywczego za rogiem, hipermarketu czy fryzjera. Zasadniczo jest to ten sam obszar, na którym działaliśmy dotychczas.

Prognoza popytu na oferowane produkty, usługi.

Mamy szansę wygenerować popyt na produkty i usługi będące do tej pory poza zainteresowaniem naszych klientów oraz aktywować popyt już istniejący - "Muszę iść do fryzjera, ale jakoś nie mogę się wybrać".

4. Plan marketingowy

Sposoby zbierania adresów e-mail naszych klientów.

Najlepszym sposobem jest umieszczenie w sklepie w widocznym miejscu mini-formularzy z miejscem na wpisanie adresu e-mail i opcjonalnie imienia. Firma powinna również dawać upusty (upominki) klientom, którzy podadzą swój adres. 20% zniżki przy niedużych zakupach na pewno zachęci klienta. Inwestycja, z powodu bardzo małych kosztów, nie jest dużym ryzykiem. Następnie otrzymane adresy e-mail wpisujemy do naszej bazy - w impleBOT.pl możemy zrobić to za pomocą formularza w panelu zarządzania naszym kontem.

Dodaj subskrybenta

Jako źródło polecam wpisać sposób pozyskania adresu, np: ulotka w lokalu. Jeśli testujemy różne ulotki, to warto dodać na końcu jakiś kod identyfikujące poszczególne projekty (np. ulotka w lokalu v1). Dzięki temu, w raportach będziemy mogli z czasem porównać skuteczność różnych form zbierania adresów.

W Pola 1 do 5 warto wpisać dodatkowe informacje o kliencie. Jeśli mamy zakład fryzjerski np. w Gdańsku Głównym i mamy wpis od kobiety o rudych włosach z Chełmu, to możemy zrobić taki wpis:

  • Pole 1 = kobieta
  • Pole 2 = rude
  • Pole 3 = gdańsk chełm
Mając takie dane możemy potem za pomocą filtru wybrać np. rude kobiety z gdańska (jeśli w filtrze wpiszemy "gdańsk", to system pokaże osoby z każdej dzielnicy) i wysłać im promocję o nowych kolorach farb dla rudych kobieta. Taki bardzo precyzyjny mailing może zdziałać cuda.
Filtr

Strategia informowania klientów

Gdy już zbierzesz bazę przynajmniej kilkunastu klientów, zacznij rozsyłać maile informujące o promocjach. Nie wysyłaj częściej niż 2 razy na tydzień, żeby nie zniechęcić subskrybentów (klientów, których adresy są w naszej bazie). W przypadku usług takich jak fryzjer nie powinieneś rozsyłać listów częściej niż raz na dwa tygodnie - mało kto częściej ścina włosy.

Zaawansowana strategia aktywowania popytu

Do kolejnego wolnego pola możesz wpisać datę ostatniej wizyty. Możesz to zrobić przy wpisywaniu klienta do bazy, jak i później za pomocą linku "edytuj" pod danymi każdego subskrybenta. Trzymajmy się naszego przykładu z fryzjerem. Powiedzmy, że mamy październik 2007. Wpisujemy więc w filtrze, w polu przeznaczonym na datę ostatniej wizyty: 2007-09 (daty wpisywaliśmy w formacie RRRR-MM-DD). Pojawiają się nam na liście osoby, które były we wrześniu, ale w tym miesiącu nie były jeszcze u nas z wizytą. Możemy więc wysłać do nich przypomnienie. Możemy też wpisać 2007-08 i spytać za pomocą mailingu klientów, dlaczego tak długo do nas nie przychodzą. Ta strategia jest pracochłonna, ale rezultaty może przynieść niesamowite.

Strategia promocyjna

Zawsze określaj czas trwania promocji i ograniczaj go mając na uwadze odległość, jaką musi przebyć Twój klient. Tzn. jeśli masz sklep wielobranżowy, to jeden dzień by wystarczył. W przypadku hipermarketu, gdzie zasięg jest dużo większy, promocja powinna trwać dłużej. Musisz też wziąć pod uwagę częstotliwość sprawdzania poczty elektronicznej przez klientów. Najbezpieczniej będzie uznać, że średnio ludzie sprawdzają pocztę 2-4 razy na tydzień.

5. Techniczny plan pracy

  • przygotowanie mini-formularzy dla klientów. Wystarczy przygotować projekt i zanieść go do dowolnej drukarni - koszt będzie bardzo niewielki.
  • codziennie należy uaktualniać bazę danych o nowych subskrybentów,
  • przygotowanie modelu listu promocyjnego. List powinien zawierać powitanie i pożegnanie. impleBOT.pl sam wstawi informacje o polityce prywatności i sposobie wypisania się z listy.List musi mieć szerokość max. 70 znaków - polecam 50 znaków. Aby to osiągnąć najlepiej użyć programu TextPad. (1) Ustaw w nim szerokość linii, (2) włącz zawijanie tekstu (3) i wybierz Edycja> Podziel zawinięte wiersze. Możesz też pozwolić impleBOTowi samodzielnie zawinąć wiersze edytując e-mailing - jednak automat nigdy nie będzie tak dobry, jak człowiek.
  • rozesłanie listów do klientów za pomocą modemu lub, przy większej ilości subskrybentów, łącza stałego (np. z kawiarni internetowej).

6. Analiza

Mocne strony projektu

  • większy odzew na organizowane promocje,
  • jest to zdecydowanie lepsza i tańsza forma promocji niż rozsyłanie ulotek do nieokreślonych bliżej ludzi. Jeśli klient będzie dostawał list indywidualnie, z imiennym przywitaniem, to efekt będzie dużo lepszy.
  • bardzo niskie koszty inwestycji w stosunku do zakładanych zysków,
  • możliwość uzyskania dodatkowych zniżek lub dopłat od producentów, którzy będą zainteresowani informowaniem o swoich promocjach poprzez nasz newsletter (np. informacje o konkursach),
  • małe straty w przypadku niepowodzenia inwestycji.

Słabe strony projektu

  • reakcja klienteli na naszą inwestycję jest nie do odgadnięcia, jako że jest to pomysł nowatorski,
  • możliwa trudność z przekonaniem klientów do pozostawienia nam swojego adresu e-mail.

Szanse projektu

Duże zainteresowanie ogółu społeczeństwa wszelkiego rodzaju promocjami.

Zagrożenia dla projektu

Nic mi na myśl nie przychodzi Uśmiech.

7. Analiza finansowo ekonomiczna

Koszty inwestycji

  • impleBOT.pl - 127 zł rocznie (można testować przez 14 dni)
  • TextPad - 16,50 USD (można się obejść bez niego, używając do redagowania listów np. Outlook Express)
  • komputer: powinieneś go posiadać, skoro to czytasz. Wystarczy aby działał na nim Windows XP, chociaż na Linuxie też można to zrobić. Używany kosztuje grosze, lub można go dostać bezpłatnie od dużych firm informatycznych, które często pozbywają się starego sprzętu.
  • promocja inwestycji: wydrukowanie mini-formularzy to koszt około 30zł
  • rozsyłanie listów promocyjnych: najlepiej robić to w kawiarence internetowej korzystając ze stałego łącza. Cena jednej godziny to 4zł, a jedna godzina wystarczy na przygotowanie i wysłanie mailingu.
  • dodatkowe: upusty dla klientów zapisujących się do naszego newslettera. Zależnie od Twojego wyboru.

Wnioski

Projekt może wydawać się dosyć dziwny. Jednakże, zabierając się do niego z głową, można osiągnąć naprawdę zaskakujące wyniki. Nie jest to przykład dużego e-biznesu (opartego wyłącznie na internecie), ale, musisz przyznać, prezentuje potęgę "globalnej wioski". Dodatkowo osoby inteligentne (z umiejętnością przekonywania) mogą wybrać się do hipermarketów i przedstawić im propozycję zwiększenia obrotów. Pamiętajcie tylko aby podpisać umowę przed ujawnieniem szczegółów i wzięciem przyzwoitych pieniędzy Uśmiech.
Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 97 729 czytelników