Jak działa słowo "prawdopodobnie"?

środa, 23 marzec 05, 22:17

Prawdopodobnie wszyscy znają już slogan piwa Carlsberg.Prawdopodobnie większość zauważyła już dziwną przyswajalność sloganu "Prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie". Niektórzy zaczęli nawet stosować słowo "prawdopodobnie" w swoim marketingu. Prawie zawsze błędnie.

Zaraz dowiesz się, jakie warunki musi spełnić slogan zawierający słowo "prawdopodobnie", aby był tak silny, jak wspomniany slogan Carlsberga. Najpierw jednak wytłumaczę fenomen tego słowa.

Słowo "prawdopodobnie" użyte w taki sposób to presupozycja Zobacz definicję.

Prześledźmy schemat myślowy odbiorcy komunikatu "Prawdopodobnie najlepsze piwo na świecie".

Jeśli powiemy: "Nasze piwo jest najlepsze", to odbiorca może zaakceptować ten komunikat lub nie. Zaakceptuje go jednak tylko, gdy będzie zwolennikiem danej marki.

Zwolennicy to bardzo wąska grupa. Zwykle marka ma jeszcze klientów zadowolonych. obojętnych, klientów niechętnych i wrogów. Dlatego odwoływanie się tylko do zwolenników najczęściej nie zdaje egzaminu – wyjątkiem są takie marki, jak Harley- Davidson.

Dodanie słowa "prawdopodobnie" sprawia, że PODŚWIADOMIE musimy założyć, że firma ma jakieś przesłanki, by tak twierdzić. Paradoksalnie zdanie z "prawdopodobnie" jest znacznie silniejsze i zobowiązujące w oczach odbiorców niż zwykle stwierdzenie "Jesteśmy najlepsi". Każdy mówi, że jest najlepszy, ale jak ktoś mówi, że prawdopodobnie, to znaczy, że jest coś jeszcze, co pozwala mu tak myśleć.

Oczywiście to są tylko nasze podświadome założenia. Jeśli znajomy powie Ci: "Ten film Ci się spodoba. Idź na niego do kina.", możesz odpowiedzieć/ pomyśleć sobie: "Nie sądzę." albo "Skoro tak mówisz, to ok".

Jeśli ten sam znajomy powie Ci: "Prawdopodobnie ten film Ci się spodoba. Idź na niego do kina.", możesz odpowiedzieć: "Co jest w tym filmie jest takiego, co mi się spodoba?" albo "Skoro tak mówisz, to ok".

Widzisz różnicę. Zamiast sytuacji NIE/ TAK masz sytuację MOŻE TAK/ TAK. Użycie "prawdopodobnie" nie sprawi, że odbiorca zaakceptuje Twój komunikat. Użycie "prawdopodobnie" sprawi, że odbiorca go zaakceptuje albo zacznie się zastanawiać mad tym, CO SPRAWIA, ŻE TO JEST PRAWDA?

Cała tajemnica kryje się w tym pytaniu: "Co sprawia, że to jest prawda?". To też jest presupozycja Zobacz definicję. Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie, musisz założyć, że to jest prawda. Pytasz się, bowiem o to, co sprawia, że to jest prawda, a nie o to, czy to jest prawda.

OK. Możesz sobie mówić: "Na mnie to nie działa, więc to pewnie pic na wodę". Znam kilku takich, co tak mówią. Mnie to nie przeszkadza, a Twoja konkurencja będzie Cię za to kochała.

Napisałem na początku, że samo słowo "prawdopodobnie" nie załatwia sprawy. Napisałem, że wiele firm stosuje slogany z tym słowem i prawie zawsze robią to źle. Teraz dowiesz się, jakie pułapki na Ciebie czyhają.

Zobacz jak POPRAWNIE stosować słowo "prawdopodobnie".

Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 98 300 czytelników