software: SmartStore 2000 Express

wtorek, 17 kwiecień 01, 15:07

e-Sklep to pierwsze skojarzenie słowa e-biznes jakie przychodzi do głowy. e-Sklep z założenia jest alternatywą, gdy nie stać nas na sklep przy głównej ulicy lub dodatkowym kanałem dystrybucji.

e-Sklep to chyba pierwsze skojarzenie słowa e-biznes jakie przychodzi nam do głowy. e-Sklepy z założenia miały być alternatywą dla firm, których nie stać na sklep przy głównej ulicy, a mają ciekawą ofertę. Jednakże przeglądając oferty firm oferujących postawienie wirtualnego sklepu zaczynamy wątpić w realność tego założenia. Proponowane ceny są wręcz astronomiczne i większość inwestorów nie może sobie pozwolić na taki wydatek.

Istnieje jednak software, który pozwoli nam postawić e-sklep za sensowne pieniądze. Software ten pozwala nam na 100% kontrolę na wyglądem i działaniem e-sklepu. Software ten to SmartStore 2000 Express.

Z SmartStore zapoznałem się na targach CeBIT. Prezenter z firmy SmartStore AG na tyle pozytywnie nastawił mnie do tego produktu, że nie omieszkałem zaopatrzyć się w wersję darmową w celu dogłębnej jej analizy. Tu trzeba coś zaznaczyć. Otóż wersję darmową można pobrać ze strony producenta i KOMERCYJNIE ją wykorzystywać. Ta wersja pozwala tylko na obsługę 20 produktów.

Wersje płatne (tabelka poniżej), niezależnie od maksymalnej ilości obsługiwanych produktów, są uzupełnione o wsparcie online. Nie jest to jednak zwykła pomoc, ale wirtualny księgowy z prawdziwego zdarzenia. Serwis online (bez żadnych dodatkowych opłat) będzie obsługiwał wszystkie operacje, będzie zapamiętywał kto, kiedy i za ile oraz tworzył raporty na zapytanie.

Ponadto firma SmartStore AG w porozumieniu z Deutsche Post oferuje sprawdzanie poprawności adresu pocztowego (cały świat), co ochroni nas przed wysyłaniem produktów do nikąd. Sprawdzenie jednego adresu kosztuje grosze i nie jest obowiązkowe.

Sklepy stworzone za pomocą SmartStore mogą oferować 3 podstawowe formy płatności - karta kredytowa, czek i zapłata przy odbiorze (COD - Cash On Delivery). Chociaż sklep może pracować na SSL-u (bezpieczne łącze), to nie istnieje możliwość sprzęgnięcia go z centrum autoryzacyjnym (np. PolCard). Wszystkie dane o kliencie wędrują do właściciela sklepu i on musi pobrać pieniądze z banku klienta. Jest to rozwiązanie ryzykowne dla klienta i mało doskonałe. Wprawdzie serwis online oferuje zapłaty poprzez centrum autoryzacyjne współpracujące z SmartStore AG, ale jest to firma amerykańska.

Zajmijmy się teraz samym tworzeniem sklepu. Dwie najważniejsze informacje:

  • nie musisz się znać w ogóle na HTML'u,

  • sklep wykorzystuje tylko JavaScript to działań dynamicznych (np. wyszukiwarka) - dzięki temu można go postawić nawet na serwerze bez obsługi CGI czy PHP.

Wszystko, dosłownie WSZYSTKO, jest edytowalne. Interfejs składa się z drzewa katalogów opcji i z folderów opcji. W drzewie nawigujemy, w folderach opcji edytujemy dane (tak jak w regedit).

Drzewo składa się z:

  • katalogu Setup, gdzie ustawiamy:
  • adres naszego sklepu,
  • jednostki miary i wagi, formaty liczb i czasu,
  • Tax Areas (ang. obszary podatkowe) - są tutaj ustalane stawki VAT'u dla danego kraju,
  • waluty,
  • zestaw akceptowanych kart kredytowych i metod zapłaty,
  • metody dostawy (np. zwykła Paczka, Pocztex czy Servisco),
  • listę producentów.
  • katalogu Product Manager (ang. menedżer produktów). Tutaj tworzymy kategorie produktów i przypisujemy każdej odpowiednie produkty. Dla każdego produktu tworzymy numer, opis 1 i 2, długi opis oraz wybieramy producenta, zaawansowane opcje cenowe, warianty oraz dużą i małą grafikę. Następnie decydujemy, czy produkt ma się pojawić w sklepie i czy ma być na pierwszej stronie (główny produkt).
  • katalogu Media Manager. Możemy tu szybciej dostać się do grafik przypisanych kategoriom, produktom, producentom i witrynie sklepu.
  • katalogu Template Manager, gdzie:
  • redagujemy META Tagi,
  • redagujemy formularze,
  • redagujemy teksty w sklepie (np. tekst powitalny) ,
  • wybieramy opcje finansowe,
  • decydujemy o ewentualnym użyciu SSL.
  • katalogu Design. Tutaj możemy zdefiniować najdrobniejszy element wybranej szaty graficznej sklepu.

Jak już wspomniałem, każdą informację można edytować.

Wracając do szaty graficznej. Standardowo dostajemy 20 bardzo dobrze zaprojektowanych layoutów. Ponadto producent zapewnia o większym wyborze na sieci. Wystarczy wybrać layout, zdecydować się na wersję tekstową lub graficzną i kliknąć OK. Bardzo ciekawą funkcją jest dostosowanie metody zapisania stron w HTML'u do starszych przeglądarek - nawet do Netscape 3.

Webmasterzy będą pewnie chcieli stworzyć swój własny design - nie ma problemu, chociaż nie jest to łatwe.

Firma SmartStore AG zadbała o dosłownie każdy szczegół. Od wyboru strony kodowej (Central Europe dla stron Polskich) do formularza Poleć Produkt, który wyśle opis produktu na e-mail przyjaciela.

Po ustawieniu wszystkiego pozostaje tylko wybrać polecenie Create Store (ang. stwórz sklep), które stworzy nam cały sklep w oparciu o zdefiniowane dane razem z kategoriami, wyszukiwarką, formularzami itd. Następnie, dzięki poleceniu Publish Store (ang. umieść sklep na sieci) kreator, krok po kroku, przeprowadzi Cię przez trudy wysyłania sklepu na serwer - nie potrzebujesz klienta FTP.

Wady SmartStore zostawiłem na koniec. Na szczęście nie są one spore.

Przede wszystkim wykorzystywanie zasobów komputera. Producent wie co robi, podając za minimum 65 MB RAM, a rekomendując 128. Na 64 da się pracować, ale wprowadzanie długiego opisu dla produktu to mordęga, program się niemiłosiernie wlecze.

Tekst wprowadzony w standardzie win-1250 (zwykła klawiatura w Windows) nie jest konwertowany do wybranego standardu. Wybór standardu kodowania przejawia się jedynie w definicji META. Tutaj proponuję program KeyPlus (poszukaj w tucows.com), który emuluje klawiaturę ISO-8859-2 i rozwiązuje całkowicie problem.

Program występuje na razie w dwóch wersjach językowych: niemieckiej i angielskiej. Ta druga nie jest jednak dokładnie wykonana i pracując trafiamy na słowa nie przetłumaczone.

Brakuje również możliwości ustawienia własnych znaczników META dla każdego produktu. Dla niektórych może się to wydawać niepotrzebne, jednakże taka opcja powinna się znaleźć.

Najbardziej jednak przeszkadza mi brak opcji SAVE [nie wiem, jak to wygląda w wersjach płatnych]. Tak, w SmartStore możemy pracować tylko na jednym sklepie. Obiektywnie patrząc jest to doskonałe rozwiązanie anty-pirackie, ale mnie się ono nie podoba Uśmiech

SmartStore jest programem napisanym z głową, bez pominięcia żadnego z ważnych elementów. W szczególności namawiam do pobrania ze strony producenta wersji darmowej, zbudowania przy jej pomocy sklepu i przekonania się o jego zdolnościach. 20 produktów to nawet sporo jak na mały e-biznes.

Dzięki temu programowi doktryna "od małego do giganta" jest realna, bo wymaga nakładów pieniędzy proporcjonalnych do wielkości przedsięwzięcia. Nie są to jednak pieniądze małe.

Strona producenta: www.smartstore.com

Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 97 862 czytelników