Ze strategią, podobnie jak z biznes planami, związane są dwa problemy. Wszyscy wiedzą, że posiadanie strategii jest ważne, warto mieć strategię i warto się jej trzymać. Równocześnie mało kto ją ma.
72% ankietowanych przyznało, że działa w biznesie taktycznie, tzn. skacze z kwiatka na kwiatek i gasi pożary zamiast działać strategicznie, czyli nie podąża stale w wytyczonym kierunku. Tak działa większość biznesów na całym świecie. To nie jest tylko problem Polski i to nie jest tylko problem małych biznesów. Jest to problem ogólno biznesowy. Na całym świecie niezależnie od wielkości biznesów jest problem z tym ze większość biznesów działa taktycznie.
69% ankietowanych z tej samej ankiety przyznało, że ich biznes nie ma przewidywalnego przepływu gotówki tzw. cashflow. Praktycznie codziennie walczą z małymi kryzysami o płynność finansową. To już jest większy problem. Da się zrobić biznes bez strategii, co prawda nie da się w ten sposób uzyskać pierszeństwa na rynku z konkurencją, ale biznes można robić i można zarabiać na nim bardzo dużo. To jest możliwe.
Jeżeli jednak mamy problemy z płynnością finansową, nie posiadamy pewności, że możemy w każdej chwili zapłacić nasze zobowiązania. Biznes może zbankrutować w ciągu jednego tygodnia czy nawet jednego dnia. Dlatego tak ważne jest posiadanie strategii marketingowej i strategii biznesowej.
Nie mówię, że to jest proste i że po tym wykładzie każdy z Was będzie mógł w pięć minut taką strategię zrobić. Mi też nie przychodzi łatwo, żeby stworzyć strategię i żeby się tej strategii trzymać. Są pokusy, o których opowiem w innych artykułach, które bardzo często skłaniają do tego, żeby strategii się nie trzymać i robić coś zupełnie innego.
Gdy w swoim biznesie założyłem, w którym kierunku chcę pójść, zauważyłem, że nawet zbaczając trochę z obranej ścieżki, ale trzymając się nadrzędnego celu, można znacznie łatwiej osiągać swoje cele.