Tworzą nową wersję serwisu starałem się za wszelką cenę zrobić idealny system nawigacyjny. Jednym z integralnych jego elementów są linki, a w szczególności ich kolor... nie masz pojęcia jak ważny.

Z kolorami linków zawsze miałem ogromny problem. Naprawdę trudno jest wybrać takie kolory, które będą dobrze pasowały do strony.

Behawiorystyczny wpływ linków

Jeśli wybierzesz ostre kolory, to stworzysz serwis, po którym ludzie będą skakali od jednej strony do drugiej. Czasami jest to rozwiązanie bardzo dobre - najlepszym przykładem są katalogi i sklepy. W przypadku stron-prezentacji takie rozwiązanie jest niedopuszczalne. Prezentacja jest skuteczna zazwyczaj tylko wtedy, gdy czytelnik trzyma się scenariusza. W takim przypadku warto wybrać spokojne, nawet jaśniejsze od tekstu kolory dla linków.

Nie lada wyzwanie

Serwisy takie jak www.cneb.pl, to wyzwanie. Są to duże serwisy z ogromną ilością informacji lepiej lub gorzej uporządkowanych. Nie ma żadnego scenariusza, ale nie jest to też zwykły katalog, który rzadko warto obejrzeć w całości.

Jeśli mówimy o użyteczności: Zły Trend

Już od dawna webamsterzy stosują te same kolory dla linków zwykłych i już odwiedzonyvh. Skupiamy się bardziej na linkach podświetlonych. Oczywiście jest to związane z "artystyczną wizją" serwisu, której nie mogą zakłócać linki innego koloru. Nie ma w tym nic dziwnego ani śmiesznego. Jest to świadoma rezygnacja z użyteczności dla celów czysto artystycznych.

Inna wizja i odejście od tradycji

Tworząc nową wersję serwisu miałem trochę inną wizję. Starałem się za wszelką cenę zrobić "idealny system nawigacyjny". System nawigacyjny to druga, po wartości merytorycznej, najważniejsza składowa serwisu. Taka jest moja teoria. Mimo wizji linki zwykłe i odwiedzone były tego samego koloru.

Niedawno natknąłem się na bardzo dobrą teorię Davida Siegela, autora "Creating Killer Websites". Przeczytałem o niej w artykule "Przykazania webdesignera" autorsktwa Agnieszki Richter (www.kaliastudio.com.pl). Teoria ta odwraca tradycję, czyli domyślne ustawienia we wszystkich przeglądarkach. Tradycyjnie linki zwykłe są niebieskie (kolor zimny), a odwiedzone fioletowe (kolor ciepły). Z psychologicznego punktu widzenia jest to błędne rozwiązanie, ponieważ reakcja na kolory ciepłe jest zawsze mocniejsza. Teoria ta mówi, że linki zwykłe powinny mieć kolor ciepły (czerwony, pomarańczowy, fioletowy), a odwiedzone zimny (niebieski, granatowy, szary).

Rezultaty... moim okiem

Zastosowałem tą teorię w www.cneb.pl i jestem zachwycony. Mam wrażenie, że było to brakujące ogniwo w systemie nawigacyjnym. Teraz fantastycznie widać, które strony były odwiedzone, a które nie. Nie mogę uwierzyć, że tak długo stosowałem jednolity kolor, jest to dla mnie teraz niepojęte i... głupie. Dla celów testowych zamieniłem na chwile kolory na tradycyjny układ - zupełnie nieczytelny przekaz.

Przejdźcie się po cneb.pl i zobaczcie, ile stron pominęliście.

Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 97 725 czytelników